Lapaj szerint

Lapaj szerint

A FERJÁNCZ,

3 komment 2013. március 20. 01:44 - Lapajszerint


…mármint az Attila, aki életében tett már annyit, hogy a neve csak így "A"-val is eleget mondjon, tegnap, azaz kedden, tizenkilencedikén mutatta be a végre elkészült könyvét (Lukács Ákos: A Ferjáncz, Kossuth Kiadó)és valamilyen érthetetlen okból ragaszkodott hozzá, hogy én is jelenjek meg a jeles eseményen. Ennek a meghívásnak természetesen örömmel eleget tettem, és jól tettem, hogy kimozdultam (majdnem) remetei magányomból, s így találkozhattam barátaimmal, ismerőseimmel a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas (és így tovább) évek ismert versenyzőivel, fotósaival, szóval azokkal, akikkel együtt magam is végigkísértem Attila pályafutását, hol közelről, hol távolabbról…

Számomra különösen az volt megnyugtató, hogy látva a kezemben a vadonatúj, ragyogó botomat és bicegésemet, a találkozás örömére szinte mindenki azzal kezdte a beszámolóját, hogy elmondta, hány hetet, hónapot töltött az elmúlt években a kórházban, mit vágtak és hol vágták, szóval egészséges társaság vagyunk mi, túl a hatvanon, sőt a hetvenen. És végre nem voltam egyedül! Sőt együtt voltunk újra, mint régen. Én a magam combnyakcsont törésemmel abszolúte boldognak tudhattam magamat a bypasszok, gyomrok és egyéb nyavalyák hallatán. Az ember fiatalon nem is gondolná mi vár rá, viszont az a fontos, hogy a kedélyünk töretlen maradt, csak az a „rút szibarita váz” törik időnként.

 000001_006163.jpg

De, hogy a témánál maradjak: azért írtam fentebb, hogy végre elkészült a várva várt „életmű kötet”, vagy ahogy maga Ferjáncz írja: „…ez több, mint életmű kötet, mert egyszerre mutatja be az autósport iránti hitvallásomat, magatartásomat, családomat és családi életemet, egyben bemutatja az autósportot.” Mert maga Attila is megküzdött egy súlyos kórral, miközben a könyv készült.

És nagyon jó, hogy elkészült. Mielőtt elkezdtem ezt a néhány sort írni, már elolvastam azokat a fontosabb részeket, amelyek elsősorban érdekeltek, s ennek tudatában mondhatom: korrekt, jó könyv, amely mérhetetlenül sok adatot, tényt tartalmaz, olyat, amit eddig senki nem tudhatott, persze a főszereplőn kívül. Az írót pedig az dicséri, hogy az anyag birtokában nem „tengett túl”, a mondatain áthallatszik Ferjáncz eredeti hangja, szövege.

Tehát gratulálok!

Ami bennem hiányérzetet kelt mégis, az az átlag olvasót természetesen nem bántja, mert fogalma sincs arról, hogy ebből a valóban gazdag könyvből, mennyi minden maradt ki – kényszerből. Mert egy könyv terjedelme nem végtelen, Attila pedig, érthetően teljeset, egy egészet akart alkotni. Ám, ami a könyvben egy-egy fél mondat, egy-egy név, az akár egy másik könyvet is megtölthetne. Példának okáért: a könyv egyik hangsúlyos fejezete az elbai verseny. Arról én annak idején „nagyon szűken” beszámoltam a Halottak szabadságon című könyvemben, most ebből a lazább szövegből idéznék néhány sort: a következő két linkre kattintva reményeim szerint teljes méretben megnyílnak.

Az Elba Rallye jellegzetes logója.

image_9.jpg

 

Ahhoz a bizonyos „egy órai hajózgatáshoz” tessék talán ezt is hozzá képzelni.

image_7.jpg

 

Capoliveri, Dino Berti főhadiszállása, amely a miénk is lett, mert Dino már az első este kijelentette: „ Mia casa, sua casa”, az én házam a Ti házatok! És ez huszonöt évig így is volt. Ez itt a főtér, amelyen éppen elfér két autóbusz.

image_8.jpg

Az Euro Bar, amelynek teraszán most csak egyedül üldögélek (Lásd Ferjáncz szövegét is.)

image_4.jpg

Dino idős korában sem bírt magával, (fehér trikóban), atyai örökségét, mögötte, a kirakat, élete végéig működtette, végül mopedeket árult és javított. Béke Poraira. Mi igazán áldhatjuk az emlékét!...

image_5.jpg

 

A fenti (a csapatot és az Alpine-t ábrázoló) kép forrása: http://www.oldtajmeri.rs/phpbb3/viewtopic.php?f=39&p=38764

A készítője pedig információim szerint: Lanczner Lajos Ferdinánd

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr415149402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MajaG 2013.03.23. 16:37:13

Kedves Dávid Sándor! Nagy örömet szerzett a hangja, ha csak telefonon is beszéltünk a héten. (az Ön telefonos ügyében) Maradok hű olvasója.

Üdvözlettel,

A telefonos :)

Krisztina Czinder 2013.03.23. 19:11:42

Szia Lapaj! Bevallom, meghatottak soraid rólam és a könyvről - annál is inkább, mert sokkal rosszabbra készültem. Azt hittem fikázol majd, na nem Tillust, hanem főleg engem.
Így aztán az maradt nekem, hogy minden szavaddal egyetértsek - beleértve szolíd kritikádat is!!!
Tudniillik igaz!
Miért voltál ott? Mert Attila így gondolta, s mert megbeszéltük; én pedig beleegyezően bólintottam: igen!
Ölellek szeretettel, hírlapírói tisztelettel: Lukács Ákos

Lapajszerint 2013.03.25. 10:19:46

Kedves Ákos!

Amit írtam rólatok, azt úgy is gondolom, sőt azt sem tagadom, hogy még én is sok olyan újdonságot, adatot találtam benne, amit eddig nem tudtam. És azt is biztosan állítom, hogy ez a könyv a maga nemében gyakorlatilag a legjobb, amit el lehetett követni, és abban, hogy ilyen lett, abban Neked óriási szereped van, és azt az önfegyelmet is irigylem tőled, amely ehhez a munkához kellett.

Nem titok, hogy volt idő, amikor nekem is szándékomban volt az Attiláról könyvet írni, de akkor szó sem lehetett még róla, és nyilván az a könyv más lett volna, mint a Tiéd. Egyszerűen azért, mert mindketten másképp látjuk az életet. Viszont írtam helyette másik, mintegy negyven könyvet, tizenhatot csak a FORMA-1 sztorikból, s mondhatom, nincsenek kielégítetlen vágyaim e tekintetben.

Tehát semmilyen okom nem lehetne arra, hogy leszóljam a munkátokat, mert európai ember mindig elismeri a kollégája erőfeszítéseit, és eredményeit. Miután én európainak tartom magamat, nem tudok mást mondani, mint hogy ismét Gratulálok!

Forrásmunka lesz ez a kötet…És írd meg a folytatását.
üdv. Lapaj
süti beállítások módosítása