Lapaj szerint

Lapaj szerint

Bernie lapjaiba nem lát bele senki

14 komment 2013. április 18. 01:58 - Lapajszerint

A minap érdekes kérdés vetődött fel a Facebook-oldalamon a hozzászólások között azzal kapcsolatban, hogy vajon Bernie mennyire szól bele a futamok, illetve a világbajnokságok alakulásába. Mivel két sorban erre a felvetésre képtelenség válaszolni, arra gondoltam, hogy itt fejtem ki, mit gondolok a Forma-1-et övező összeesküvés-elméletekről.

Kezdjük azzal, hogy én már régen nem csak azt nézem és látom, ami a pályán zajlik, és időnként a gondolataim is meglehetősen messzire szárnyalnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy sokkal többet is tudok, mint mások, mert azokba a kártyákba, amelyeket Bernie tart a kezében, azokba nem lát bele senki. Én sem. De azért, ha jól figyel az ember, akkor sok mindent megsejthet. Nekem például már hetek óta a legkedvesebb játékom, hogy olvasom, és újra olvasom Ecclestone könyvét, amely sajátságos módon nem csak az ő életét írja le, hanem közvetve az enyémet is, 1970-óta, amióta ő is, meg én is közel kerültünk a Forma-1-hez, persze ő a másik oldalról és bele a közepébe. De ez a könyv, amely hihetetlenül őszinte (nem ő írta persze), nekem nagy élmény, mert lehetőségem van mindazt összevetni, amit menet közben írtam, botrányokról, csalásokról azzal, ami a valóság a könyve szerint! Kezdve Ken Tyrrellel, meg az ólomgolyóival, és folytatva akárhol, a lényeg, ha azt találom, hogy én is azt gondoltam, és írtam „vakon”, mint ami szerinte a valóság - akkor nagyon büszke vagyok magamra. Ha tévedtem, mint a kis Piquet esetében, akkor viszont sírhatok…

De térjünk csak vissza a juhainkhoz. Azt ebben az említett könyvében maga Ecclestone mondja, hogy a Forma-1-ben mindig is csaltak, és ez most sincsen másképp, de azért szeretnék mindenkit megóvni attól, hogy az egész világbajnokságot egy nagy összeesküvésnek lássa. Ez már csak azért sem jöhet létre, mert a régi csapatfőnökök sem szerették sem Ecclestone-t, sem egymást, és a mostaniak sem cseresznyéznének szívesen egy tálból. Ellenkezőleg. Bernie éppen abból húzta mindig a legnagyobb hasznot, hogy összeugrasztotta őket egymással, ő pedig megcsinálta a bizniszt.

78ecclestonemosleygbr_blog.jpg

Az egész Cirkuszban azonban mindenki tisztában van azzal, hogy mindenkinek van egy olyan közös érdeke, amelynek szolgálata minden mást felülmúl, és a régi vezetők idején Berninek csak végig kellett sétálnia a boxutcán a verseny előtt, és egy szempillantást váltani a delikvensekkel, majd mindenki tudta a dolgát. Itt szó sincs előre megbeszélt bundákról, soha egy szó el nem hangzik, viszont ők olyanok, mint „hanyas vagy?” vers résztvevői, csak fél szavak sem kellenek, mégis értik egymást.

Nézzük például Hamiltont. Én anno Hamilton első évében, áprilisban leírtam és lefogadtam, hogy a gyerek abban az évben nem nyerheti meg a világbajnokságot. Egyszerűen azért gondoltam így, mert a sok, tíz éve versenyző többi gyerek egyszerűen nem engedhette meg, hogy egy kezdő nyerjen előttük világbajnoki címet, mert akkor oda a világbajnokság nehézségéről és egyebekről szóló nimbusza! Aztán nyer a következő évben, mert olyan tehetséges, mint a nap.

Ami pedig most történik, szerintem nem összeesküvés, hanem egyszerű tény: Lewis ennyivel jobb azoknál, akik eddig a Mercedesben (a McLarenben is) rajta kívül ültek. És ezt némi büszkeséggel jelentem ki, mert hála Istennek engem igazol, aki a sok technikai zsenivel szemben (akik elvesznek a gumipókerben és szellőzőcsatornákban) elsősorban az embert, a versenyzőt tartom a legfontosabbnak! Nézzük csak meg az idei első három versenyt. Vajon miért mind a háromban ugyanazok öten-hatan vannak az élen? A második autókban is ülnek valakik!...

Amíg volt Schumacher, a világ ismerte a „Schumacher effektust”, ami azt jelentette, hogy Schumi körönként fél másodperccel jobb volt minden ellenfelénél. Nem az autója volt jobb, hanem ő, személyesen. És ehhez jött pluszként, amit az autó tudott. Most is ez a helyzet. Hamilton ennyivel gyorsabb és főleg keményebb gyerek, mint a kis Keke, vagy a már öreg Schumi volt. És ha kell tízszer széthajtja majd a kehes Mercedest. Mert olyan, mint Móna Pista volt az öttusa lovaglásban. Olyan, hogy nem ért célba nem volt. Mert ha a ló nem bírta volna, akkor a hátán hozta volna be a lovát. Vannak ilyen fickók.

Ross-Brawn-with-Hamilton-on-Jerez-2nd-day-6Feb2013_blog.jpg

És még valamit, mert fontos. Hosszú évekig közvetítettem a lóversenyeket is, sőt, az ügetőn egyszer még hajtottam is, ami életem egyik keserves emléke marad mindörökké. De nem ezt fogom elmesélni, hanem a lényeget. A lóversenynél is mindenki meg van győződve arról, hogy csalnak. És vannak is csalások. (Engem is haza akartak tolni). De nem a rendezők csalnak. Mindenre megesküdtek nekem, és bizonyították is, hogy nekik az a jó, ha tiszták a versenyek, mert akkor megy a legjobban az üzlet. Az, hogy ez az igazság, könnyen belátható. Tehát hidd el, hogy annak a bizonyos embernek ott a képernyő előtt (Ecclestone egyébként még egyetlen futamot se nézett végig életében, már a felénél csomagol és indul haza a lakóbuszából) eszében sincs Istent játszani. És ami még fontosabb: bármi is történik ebben a tekintetben a Forma-1-ben, (mondjuk Briatore a falnak küldi Piquet juniort), azt a versenyzők nem tudják. Mint ahogy azt sem tudják, hogy mikor melyik csip van az autójuk motorjában. Csak nyomják a gázt, és vagy megy, vagy nem megy. Általában megy. Egyébként a világbajnokság különleges jellege is elég ahhoz, hogy látszólag össze-vissza eredmények szülessenek a különböző pályákon. Ezek a motorok a maguk közel húszezres fordulatszámával (a régi hat-nyolc ezressel szemben) rendkívül kiélezettek és érzékenyek. Páratartalomra, külső hőmérsékletre, mindenre. Aki a legfinomabban képes hangolni a változó körülményekre a motorját, az adott pályán az lesz a sikeres.

Csak a „körülményekre” utalva mondom: még az egy kiló sem ugyanaz az egy kiló mondjuk Brazíliában, mint Malajziában. A többit már nem is érdemes említeni.

A képek forrása: http://f1nostalgia.blogspot.hu/2009_03_01_archive.html
 (Ecclestone és Mosley); http://bit.ly/17HtIO3 Hamilton és Brawn

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr915232465

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sly0007 2013.04.18. 13:15:06

Üdv!
Érdekes a bejegyzés, csak nem egészen értem mi a végkövetkeztetés, vagy a cikk célja. Most Hamiltont dícsérted (motorsportálra ilyesmi címmel tették fel ezt), vagy a F1 tisztaságát, csalásait? No mindegy. Egy kis komment:
1. Hamilton sokkal jobb mint a többiek, ezt írod, de az autó sem ugyanaz, szerintem nem lehet összehasonlítási alap, és még az előző pilóta fejlesztette ilyenre.
2. Ugyanazok a nevek vannak az élen:
Vettel ült torro rossoba, egyszer tudott győzni, a redbullal meg szinte verhetetlen lett.
Én már egy ideje azt látom, (bár nem vagyok 'benfentes' csak szurkoló) hogy a vezető személye egyre kevésbé számít. Persze csak egy bizonyos szintig. Ha tehetséges az autóvezetéshez, akkor csak az autó határozza meg hogy első lesz-e vagy tizedik. Mindegy hogy Hamiltonnak vagy Alonsónak, esetleg Schuminak hívják. Persze mindíg van egy szerencsefaktor, de mint pont a legutóbbi versenyen a közvetitő (m1) megjegyezte gumikímélő versenyt láthatunk. Ami most meg egyre kevésbé autóverseny. ha valaki mögéd ér, és nem szabályoz le a drs zónában a motorja, akkor az elöl haladónak el kell engednie. Nem harcolhatsz helyet kell neki hagynod. Ha képes vagy vezetni az autót gyorsan (megjegyzem ez azért nem sok embernek megy a világon, nem akarom lebecsülni a jelenlegi pilótákat) akkor 80%-ban az autód határozza meg mennyire tudsz elöl megmaradni, 10% szerencse, és 10% versenyzői tudás.
Az meg hogy a másodpilóták általában hátrébb végeznek, arra meg azt mondanám, hogy még ha nem is mondják ki, a legtöbb csapatnak van csapatsorrendje, és az elöl levő versenyző kicsit több figyelmet támogatást kap. (jobban személyreállított autó, stb.)

Ez az én véleményem, remélem nem zavartam a hozzászólásommal, további szép napot.

marcee 2013.04.18. 14:58:32

Az egy kiló az éppen pont egy kiló nem csak Barzíliában és Malajziában, de még a Holdon is. A súlya változik.

Pepinke 2013.04.18. 17:38:29

Nekem Hamilton az elején nem volt szimpatikus, most inkább. Viszont ahhoz képest, hogy rögtön egy top autóba került, ami hellyel közzel az is maradt egészen tavalyig, eléggé harmatos az eddigi teljesítménye, ahhoz képest, hogy milyen állati tehetséges is állítólag!

Valóban a legjobbak között van, de Rosberget legyőzni csapaton belűl még nem jelent semmit. Az előbbi gondolatomat egyébként ő maga is igazolta, amikor nem akart a Mclarennél maradni, mondván, hogy Schumi módjára akarja a Mercit felhozni (zárójelben jegyzem meg, hogy amikor Schumi a Ferrarihoz ment, az tényleg a béka feneke alatt volt, ehhez képest Alonso és Hamilton is mindeketten világmegváltást akartak az új csapatuknál, de a 2010-es Ferrari és a mostani Merci is sokkal jobb, mint annó Schumi váltásánál volt a Ferka, szóval nem kell nagy varázslat).

A Formula-1-be pedig jóideje kellenek a barikellók, mert manapság már így működik a sportág. Közben az a vicces, hogy pont Vettelnek van olyan csapattársa, aki többször megszorongatta vagy nem volt szervilis, ehhez képest Alonso vért izzadva sem volt képes megnyerni egy vb-t sem három éve, miközben Massa egy kiskutya, ugyanakkor a Ferrarinak ihetetlen impotens csapatfőnöke van Domenicali személyében.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.04.18. 19:45:31

Alonso jutott eszembe Abu-Dhabiból 2010-ben (?) amikor 60 körön át nem tudta megelőzi Petrovot és így elvesztette a VB-t.

Azért jókat integetett közben.

victor vacendak 2013.04.18. 22:18:44

amit bernie csinál az nem csalás, hanem manipuláció. 2005 óta egyértelmű a dolog. egy évvel később MS majnem beleköpött a levesébe, de rettenetes pechje volt az utolsó futamokon.

MagentaFan 2013.04.18. 22:50:53

Tudom, sokaknál verem ki ezzel a biztosítékot, de egyszer valaki elmagyarázhatná a Schumi isteni mivoltát. Ha ő (többek közt) nem azért volt a legjobb, mert a legjobb kocsi volt a segge alatt, akkor mi történt vele, ahogy visszatért? Elfelejtett vezetni? No és ráadásul vagy ugyanaz a vas volt alatta, mint Rosberg alatt, vagy valamivel jobb. Ha jól emlékszem egyik évben sem ponttal verte őt Rosberg. Vagy csak egy ikont, egy istent kellett faragni valakiből? Schumi fanok, bocsi!

redriot77 2013.04.19. 07:22:21

@MagentaFan: elöljáróban annyit hogy nem vagyok Schumi-fan de elismerem hogy kivételes képességű versenyző volt minden téren.
Felvetésedre a válasz: nem felejtett el vezetni, egyszerűen megöregedett. Akármennyire is jó kondícióban volt, 43 évesen már nem olyan a látás, nem olyanok a reakcióidők mind 15-20 évvel fiatalabb korban. Nem arról van szó hogy Schumacher szürkehályoggal a szemén, reszkető kézzel kóválygott a pályán de szervezetén történt változások lehettek az okai annak, hogy pár századdal lassabb volt kanyaronként. Ez körönként már pár tizedet jelent...
A tavalyi szingapúri futamon történt balesete (amikor belerohant Vergne-be) is amiatt lehetett hogy a szeme, térlátása már nehezebben tudott alkalmazkodni a furcsa fényviszonyokhoz.

Lapajszerint 2013.04.19. 20:35:24

@Sly0007: Kedves Sly oo7!
Én feltétlenül hiszek abban, amire az angolok azt mondják, hogy a puding próbája az evés. És miután te nem etted meg azt a pudingot, amelyet én készítettem egyébként nagy gonddal, akkor csak én lehetek a hibás. Tehát megpróbálok javítani valamit ezen a desszerten.
Az írásaimnak a célja, immár több mint ötven éve, hogy elmondjam, elmeséljem amit tudok, hátha valaki más nem tudja, illetve megvilágítsak olyan dolgokat, amelyek másoknak esetleg nem világosak. Érdemes azonban legalább olyan pontosan olvasni az irományaimat, mint ahogyan én írom azokat.
1.Tehát: én nem írtam sehol, hogy Hamilton jobb a többieknél, hanem azt írtam, hogy jobb azoknál, akik előtte ültek ezekben a Mercedesekben. És talán megemlítettem, hogy azért, mert Schumi már nem volt a régi, Rosberg pedig olyan, amilyen. Ami pedig az autót illeti, az is olyan, amilyen, semmi értelme azon vitatkoznunk, hogy azt a Schumival fejlesztették ki, vagy Rosberggel. Az egyszerű tény: három verseny, két harmadik hely Hamiltonnak. (Még fiatal vívó koromban állandó vita tárgya volt, hogy a két óriás, Gerevich Aladár, 21 olimpiai és világbajnoki aranyérem, vagy Kovács Pál, 19 olimpiai és világbajnoki aranyérem, a nagyobb vívó ? Ugyanis a vívóstílusok abszulúte különbözött egymásétól. Amikor Fuxi bácsit megkérdeztem erről már újságíró koromban, pillanatnyi gondolkodás után azt mondta: „Hát kéhlek szépen szehintem akinek jobbak az ehedményei, az a jobb!” Eszébe sem jutott valami olyat kitalálni, amivel magát tömjénezhetné.) Gondolom az a helyes, ha mi is maradunk a száraz tényeknél: az adott műanyag kasztliban Hamilton máris több eredményt hozott, mint Schumi előzőleg. Rosberg viszont még vezet, és majd meglátjuk mire jut.
2. Még véletlenül sem írtam azt, hogy „bennfentes” vagyok, mert ilyet állítani nagyképűség, és nagy butaság lenne. Ha még élne dr.Frenkl Robi barátom, akkor talán azt a státuszt, amelyet ő talált ki és használt a könyveiben, („az intelligens szurkoló, néző), meg merném célozni magamnak. Az viszont tény, hogy egy híján negyven éve nézem és remélhetően látom is a Forma-1-et, s ennyi idő alatt talán valami más is ragad az emberre, nem csak a kosz. (Ezt humornak szántam).
Azt a tényt, hogy szerintem minden sportágban, még a Forma-1-ben is az ember, a versenyző a legfőbb tényező, okos ember nem is vitathatja! Ha százalékosan akarjuk meghatározni, akkor az ember szerepe minimum 51%, de mindig több, mint a gépé! (Ettől természetesen neked lehet más a véleményed.) Az pedig biztosan nem igaz, hogy bizonyos szinten felül „csak az autó határozza meg”, hogy ki lesz az első. A legjobb autóhoz kell ugyanis a legjobb versenyző – aki el is tudja vezetni azt az autót!
Ha megengeded, a rali versenyzésből hozok ide egy példát. Évekkel ezelőtt a raliban megjelentek az úgynevezett „új generációs autók”, hihetetlenül erős motorokkal, olyan elrendezéssel, amely szerint egy méteres körön belül helyezkedett el a motor, a versenyző és a benzintartály, és sorra haltak meg benne a fiók. Például a fiatal Toivonen. Rövidesen be is tiltották ezeket gépeket, amelyekről maga a kétszeres világbajnok Röhrl is kimondta, éppen Budapesten, hogy „Nincs értelme olyan autókkal versenyezni, amelyeket az egész világon csak öt ember képes biztonságosan elvezetni!”
Ez a Forma-1-ben is így van. Ha nem hiszed, nézd meg a csapatokat: lényegében ugyanazt az autót az egyik el tudja vezetni sikeresen, a másik meg kínlódik vele. És magadnak mondasz ellent, amikor azt mondod, hogy csak az autó számít, és amikor azt mondod, hogy ezt a Mercedest a Schumiék fejlesztették föl, természetesen Brawn-nal együtt. Ebben a munkában ugyanis mindig a versenyző tudása a konstans, az állandó, ahhoz mérik az autót! Brown-nak nem azért kellett Schumacher három évre, hogy nyerjen (ahhoz már öreg volt, és azt is tudjuk, hogy egy gyerek az két tized körönként, neki meg több is van), hanem azért, hogy legyen viszonyítási alapja, egy olyan versenyzője, aki meg tudja mondani hol rossz az autója és hol nem. (Folytatom)

Lapajszerint 2013.04.19. 20:37:02

@Sly0007: tehát a folytatás:

Nem tudom mennyire vagy járatos lóverseny ügyekben, de ott, a galoppon fontos dolog az esélykiegyenlítés (ez az autósportban sem ismeretlen dolog, világbajnokságokat futottak így néhány éve!), más néven hendikep. Ez azt jelenti, hogy minden lónak megvan a maga hendikep száma az eredményei alapján, és amikor egy futamot összeállítanak, igyekeznek nagyjából egyforma lovakat összehozni. A hendikep számok közötti különbségeket pedig kiegyenlítik a nyeregtáskába tett ólomlemezekkel, hogy minden lónak, kancának és ménnek lehetőleg egyenlő esélyei legyenek a versenyben. Na, mármost: akár hiszed, akár nem, még a Forma-1-es versenyzők között is létezik egy ilyen virtuális hendikep szám, amelyet sehol le nem írnak talán, de a szakma pontosan vezet. Ahol a vételről és eladásról döntenek, ott pontosan tudják, hogy mit ér Raikkönen, és mit Vettel, satöbbi. És nem véletlenül keresett mondjuk Schumi ötvenmilliót egy évben, Barrichello pedig csak nyolcat, vagy tízet.
És amikor Niki Lauda a visszavonulása után visszajött, akkor először elvitték Donington Parkba, ahol soha életében nem járt még, ott beleültették James Hunt világbajnoki autójába, és mondták, menjen néhány kört. Amikor a harmadik körében megdöntötte Hunt ottani körrekordját, akkor kiintették és vitték az orvoshoz, folytatták a felvételét.
Remélem látod, hogy egy csomó mindenben egyetértünk, de ebben az egyben nem. De van még amiben tökéletes az egyetértésünk:
A hetvenes évek közepén (amikor én kezdtem a versenyekre járni), amikor Clay Regazzoninak a Ferrarinál a mérnökök akarták megmondani, hogy melyik kerekére milyen gumit tegyen (a két első például nem volt egyforma általában), akkor keserűen kifakadt: „Vége a világnak! Minek akkor a versenyző, ha a mérnökök dirigálnak?!” És tényleg akkor volt vége annak a világnak, amelyben a versenyzők egyedül döntöttek és egyedül versenyeztek. Pedig akkor még el sem tudtuk képzelni, hogy mindegyiket, mint a kisgyereket, vagy a vak embert végig rádión irányítják, hogy mikor mit tegyen, gyorsítson, lassítson mert fogy a motalkó, és számomra ez egyszerűen vicc, nem pedig verseny. De ez van, ezt kell szeretnem. A népnek meg tetszik, tehát nekik van igazuk. A gumicirkusz is a Pirelli állandó sinfölésével, aki pedig csak azt csinálja, amit kérnek tőle, zűrzavart, hogy érdekesebb legyen a verseny. Mégis, mit gondolsz, nem tudna olyan gumikat csinálni, amelyek végig bírnának egy teljes versenyt? Dehogynem. De akkor hogyan lehetne a boxutcában előzni, mint a mostani előzések nyolcvan százaléka ?...

Lapajszerint 2013.04.19. 20:40:51

@marcee: Kedves Marcee!
Ugye te most viccelsz?... Lehet, hogy siettemben kissé félreérthetően fogalmaztam, de azért nem annyira, hogy ne értenéd, amit az egy kilóról írtam. Illetve te nem félreértettél, hanem félremagyarázni igyekszel. Hiszen te is azt írod: „A súlya változik!”
Nos, ha a súlya változik, akkor hogy lehet ugyanannyi a Holdon és másutt is?! Dehogyis annyi! A Föld vonzása nem egyenletes minden pontján, és a mi egykilósunk súlya is ennek megfelelően változik attól függően, hogy hol teszed a mérlegre. Ez a krumplinál, meg a búzánál ugyan nem számít, mert nem akkora az eltérés, de a Forma-1-ben igen, ahol komolyan mérnek, bizony igen. És akkor még nem is beszéltünk a légnyomásról és egyebekről.

Lapajszerint 2013.04.19. 20:41:40

Minden hozzászólónak: Tisztelem a véleményeteket. Öröm volt veletek beszélgetni. L.

Sly0007 2013.04.22. 11:06:04

@Lapajszerint: Énis köszönöm a választ, és igazából annyit még hozzátennék, hogy az első kérdésem a cikk témájáról, nem a cikk ellen irányult, hanem mert a motorsportál lapon közölték ezt a cikket, és ott "Dávid Sándor: Hamilton ennyivel gyorsabb és keményebb, mint a kis Keke, vagy a már öreg Schumi volt" címmel. Én a te írásodból inkább azt vettem ki amit te is írtál, hogy csak egy amolyan élménybeszámoló jellegű post volt, amit a motorsportál oldal sikeresen átcimkézett figyelemfelkeltő szenzációhajhász módon.
(Bocsánat a kicsit erős szavakért, de sok helyen tapasztalok hasonlót, és eléggé zavar, mikor van egy hangzatos cím, és utánna egy teljesen másról szóló cikk.)
És még annyi megjegyzést, hogy tetszett a válaszod, és bár a saját véleményem fenntartom, a hozzászólásomat azért annyiban kiegészíteném, hogy a 10% versenyzői tudás-t persze úgy értettem, hogy nem az utcáról jött vagy tapasztalatlan versenyzők közül válogathatsz, hanem mondjuk, hogy az élcsapatok pilótái közül választva. Tehát ha (direkt nem a mai időszakot nézve, hanem mondjuk a shumi korszakban, mikor halmozták a kettős ferrari győzelmeket) ha a mostani hamilton, vagy alonso ült volta abba a ferráriban ugyanúgy megnyerte volna, hiába ült volna schumi mögöttük a mclaren-ben. az autó annyival jobb volt. Én ezt érzem a mostani versenyeken is. Ezért írtam, hogy nem igazán számit a pilóta tudása, ha az elér egy megfelelő szintet az autó vezetéséhez. Ennek a szintnek az elérése viszont már nem 10% azt elismerem... És én tudom, hogy a pirelli tudna gumikat gyártani, és azt is értem, hogy kell a népnek a sok előzés, mégis nekem a mai szabályok túl mesterségesek. Nem érzem azt az izgalmat, mint régen, és ezért én egyre inkább vagyok úgy vele, hogy már nem állítok órát reggel, hogy megnézzek egy korai futamot, a normál időpontban is inkább elmegyek túrázni, bicajozni, pedig úgy 10 évvel ezelőtt, amikor csak tudtam igyekeztem, hogy tv előtt érjen a futam. Hogy ezt csak én érzem-e így, és hogy ha mások is mi lenne erre a megoldás valójában azt sajnos én sem tudom megmondani. Az biztos ami mostanában megy az engem már nem köt le. Azért a cikk amúgy érdekes volt, egyelőre még szívesen olvasok hasonlókat, főleg ha néhány régebbi korszakból hallok történeteket. további szép napot.

marcee 2013.04.30. 08:23:33

Kedves Lapaj!
Igen, értettem, hogy mire gondolt és tényleg nem kötekedni akartam, csak a súly és a tömeg közötti különbségre próbáltam rávilágítani. A kilogramm a tömeg mértékegysége és egy test saját, állandó tulajdonsága. A súlya pedig erő, ami függ a helytől, a Föld különböző erejű tömegvonzása miatt.
Így az Ön állítása a igaz annyiban, hogy a forma 1-ben a nem azonosak a feltételek különböző helyszíneken, de fizikailag úgy korrekt, hogy az elemek súlya változik.
Üdvözlettel, Szabó Márton
ui: Örülök a blogjának, érdeklődve várom a formaegyes sztorikat!

eszgbr 2013.05.16. 09:38:33

Érdekes dolog ez a manipuláció, a legszemléletesebb példája a 2007-es hajrá, amiről sokan tartják, hogy túl egyértelműen nyúltak bele a végkimenetelbe. Én rettentően boldog voltam, hogy a végén Kimi nyert és hiszem is, hogy tisztán nyert. Ugyanakkor ami Hamiltonnal történt az több mint érdekes. Kínában a csapat kinn tartja addig amíg teljesen szét nem koptatja a gumijait, majd a boxbejáratnál olyan gyermeteg hibát vét amit egy gokartos sem követne el, majd Brazíliában egyszerűen megáll alatta az autó, majd hirtelen visszanyeri erejét. Félreváltott volna? Ennyi az egész? Végülis hihető mindkét eset, csak együtt egy kissé gyanús, főleg ha összevetjük azzal, hogy abban az évben a kémbotrány miatt a McLarennek egyszerűen nem volt szabad semmit sem nyernie, mert az igen rossz fényt vetett volna a Forma-1-re. Még egyszer: én, hiszem, hogy Räikkönen tisztán nyert (valószínűleg neki tényleg nem volt semmi köze az egészhez), de túl sok dolog történt ahhoz, hogy jó kis elméleteket gyártsanak a gyanakvók.
süti beállítások módosítása