Lapaj szerint

Lapaj szerint

Még néhány szó Kanadáról

30 komment 2013. június 17. 12:06 - Lapajszerint

Mielőtt bármit is mondanék, ide írom az egyik leglényegesebb történés rövid sztoriját: Roger Benoit, Niki Lauda egyik újságíró barátja, 1979. szeptember 30-ának reggelén, amikor találkozott az edzésre készülődő Nikivel, „rágta” a kedvence még meglévő fülét, hogy : „Niki igazán mondhatnál végre egy igazi, bomba nagy hírt az újságom számára …”

Mire Lauda: „Írd meg, hogy európai idő szerint délután 18 órakor abbahagyom a versenyzést!”

Benoit még meg is sértődött ekkora hülyeség hallatán, és azt dohogta magában, hogy: „Ennyi erővel azt is mondhatta volna, hogy a felesége, Marlene holnap szüli a tizedik gyerekét”, és ezzel ment a dolgára. Lauda meg beült az autójába és vezetett 24 kört, köztük egy nagyon gyorsat is, fiatal társa, Nelson Piquet viszont ment egy két másodperccel gyorsabbat…

piquetlauda.jpg

Lauda kiszállt, és mondta Ecclestone-nak, a főnökének, hogy szeretne négyszemközt beszélni vele. Amikor kijött a beszélgetés után a motorhome-ból, odament Nelsonhoz, a fejébe nyomta a saját sisakját, odaadta neki a kesztyűjét és azt mondta: „Ez ettől kezdve már a tiéd, te indulsz a versenyen helyettem.” Azzal eljött haza, Európába…

Rogert pedig kis híján megütötte a guta.

És ez csak egy, a sok említésre érdemes történés közül, lévén a montreali pálya mondhatni hagyományosan a Flúgos Futam-ok színhelye, különösen esős időben, ami nem ritka errefelé. Utalhatnék például a világbajnokok falára, arra a célegyenes közepe táján lévő sikánra, amelyben legalább hat ment közülük a falnak, és mesélhetnék még sok mindent, annak ellenére, hogy most, ezen a versenyen vajmi kevés történt, a Gilles Villeneuve pálya hírneve ellenére.


frank_williams.jpg

Amit nem hagyhatok ki, az Riccardo Paletti története, aki minden idők talán legtragikusabb sorsú Forma-1-es versenyzője, mert alig néhány métert ment versenyben, és máris elragadta a halál!

Alább egy rövid részletet közlök a néhány hét múlva megjelenő könyvemből, pontosabban egy könyvből, amely szenzációs festményeket tartalmaz a Forma-1 világbajnokság történetéből, amely képekhez én írtam a szöveget. Ennél többet most, a képek készítője és a kiadó kérésére még nem mondhatok, de nagyon remélem, hogy a titokról hamarosan fellebben a fátyol.

Addig is a részlet:

"Riccardo Paletti a legszomorúbb, szinte felülmúlhatatlan rekordot tartja a Forma-1 világbajnokságban. Mások körrekordokat állítanak fel, vagy a győzelmek, világbajnoki címek számában döngetnek rekordokat, esetleg a leggyorsabb körök, vagy az edzéselsőségek számában utolérhetetlenek. Miután a Forma-1-ben mindent mérnek, olykor még a lélegzetvételek számát is percenként. Szinte mindenki előtt ott van a lehetőség, hogy valamiben első legyen.

Paletti az a versenyző, aki életében a legrövidebb távot futotta Forma-1-es világbajnoki futamon!

Talán, ha száz métert a rajthelyétől számítva.

Ennyi volt és nem több Forma-1-es versenyzői pályafutása.

Igaz, külsőre, látszatra sem volt különösebben versenyzői alkat. Nyurga, szemüveges alakja, bozontos frizurája inkább valamilyen irodalmárt, könyvkukacot sejtetett, semmint atlétát, de hát tudjuk, a látszat néha csal, és Riccardo sem volt annyira béna kacsa, amennyire annak látszott. Sőt! Jól síelt, és még jobban karatézott: tinédzser korában ifjúsági bajnok volt, tehát meglehetősen harcias alkat is.

image002.jpg

Bár a harciassága főleg abban merült ki, hogy minden áron a Forma-1-be akart kerülni, s ebbéli igyekezetében nem tudta meggátolni senki.

Miuán Paletti milánói volt, kézenfekvő volt, hogy a legközelebbi csapathoz, az Osellához fordult, amelyik ugyan nem volt sem gazdag, sem igazi Forma-1-es istálló, de arra jó volt, hogy a saját pénzéért paripát és fegyvert adjon Riccardó alá. Hogy milyet, az kérdés.

ImageCp.aspx.jpg

(Az Osella egyébként neves versenyautó építő cég, és például a kétüléses versenygépek osztályában igen jó nevű csapat volt, de a Forma-1-ben meglehetősen tapasztalatlan. Amikor nálunk elkezdődött a pályaversenyzés, a legjobb magyar fiú, Kiss Dezső, aki sajnos, már nincs velünk, egy Osellát kapott. Ahhoz azonban, hogy megvehesse, előbb el kellett végeznie Vallelungán a Henry Morrogh vezette versenyzőiskolát, mert a bizonyítvány nélkül az Osella nem adott el senkinek autót.)

Palettinek végül csak a hetedik Nagydíján, Detroit-ban sikerült minősítenie magát egy igazi versenyen, elindulnia azonban még mindig nem: a bemelegítés közben ugyanis ütközött, és nem sikerült rajthoz állnia, mert a tartalék autóval Jarriert indították.

A következő Nagydíjon, Kanadában végre minden jól sikerült: elfogadható edzésidő, 23. rajthely. Tehát jó hátul.

Amikor ott várakozott a rajtjelre, fogalma sem volt arról, hogy miért jön olyan sokára a zöld, arról pedig végképp nem, hogy a hosszú várakozás miatt, az első helyről induló Pironi leállította még a Ferrarija motorját is.

Így azután, amikor a jelző zöldre váltott, a többi autó azonnal végigszáguldott a pályán, és közben megpróbálta átpréselni magát Pironi álló autója melletti szűk helyen.

Szerencsétlen módon Raul Boesel elcsapta a Ferrari bal hátulját és ezzel saját March kocsijával bepörgött Eliseo Salazar és Jochen Mass haladási sávjába.

Salazar, Boesel és Mass bár menekülésre fogták a dolgot, néhány kisebb ütközést azért elszenvedtek, de a lényeg, hogy időben kerülni tudták Pironit, és ha szűken is és ütközve is, de el tudtak húzni a Ferrari mellett.

Paletti viszont nem.

Ráadásul ő hátulról jött, fel tudott gyorsulni, és mire föleszmélt, hogy az előtte lévők nem mennek, hanem szinte állnak a dugóban, ő megtartva a sorát, közel kétszáz kilométeres sebességgel belecsapódott a Ferrari hátuljába. Belökve azt Geoff Lees elé…

Paletti komoly mellkasi sérüléseket szenvedett és öntudatát vesztve feküdt kocsijában, a kormánykerékre előre bukva. Didier Pironi és Sid Watkins, a FIA vezető orvosa pillanatokon belül mellette voltak, hogy segítséget nyújtsanak.

Paletti után teljes 12 évig (!), Ratzenberger és Senna 1994-ben, a San Marino-i Nagydíjon bekövetkezett haláláig nem vesztette életét versenyző világbajnoki futamon!

Végül el kell még mondanom, hogy bár Kanada Nagydíja nagyszerű verseny, közvetítettem is, de Kanada, sőt Montreal, nem a Forma-1-ért a szívem csücske, és csaknem az egyetlen helye a világnak, ha el tudnám képzelni, hogy valaha is elhagyjam a hazámat, (de soha nem tudtam), ahol élni tudnék. A jó szerencsém már 1967-ben elvitt Montrealba, igaz, a vívó világbajnokságra, de ebbe beletartozott a világkiállítás is, amelynek egyik pavilonja most is látszik a közvetítések alatt. És nem maradtam le a Nyári Olimpiai játékokról sem, amelyet Carlos, a gengszter alakja árnyékolt be, de most legyen elég ennyi. Egész könyvet úgysem írhatok ide…

paletti.jpg

Az egyik képen és ez csoda, még lábon látható Frank Williams, amint Alan Jonest okítja a Villeneuve elleni harcra. Jones nyert is, Gilles második lett. Jonesnak mostanában avatták a szobrát Ausztráliában a Brabhaméval együtt. A másik képen a halála előtti napokban Paletti, a neki készített gyerekautóban, mondván, hogy az való neki. Mindkét kép az olasz Autosprint korabeli számából való.

A többi kép forrása: http://goo.gl/ClkAn ; http://goo.gl/wtEy4 ; http://goo.gl/UkrcW

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr435360992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

127_sud 2013.06.17. 16:47:47

Nagyon szomorú történet. Úgy rémlik ez volt az a verseny ahová Paletti szülei is elmentek...

2013.06.17. 17:32:03

Elio de Angelis?

2013.06.17. 17:35:15

Bár ő lehet edzésen, vagy teszten halt meg...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.06.17. 17:47:23

Kedves Lapaj,

van egy apró hézag a történetben - amit persze egy gyors google/youtube kereséssel bárki kiegészíthet:

Paletti összetörte magát, beszorult a kocsiba, de ezt még túl lehetett volna élni. Amikor azonban menteni kezdték, kigyulladt a kifolyó üzemanyag. Amire a tüzet eloltották, már nem volt pulzusa, és további 25 percig tartott, amíg kivágták a roncsból. A belélegzett oltóhab ölte meg, és a mellkasi sérülései miatt nem nagyon tudták lélegeztetni.

en.wikipedia.org/wiki/Riccardo_Paletti
www.youtube.com/watch?v=652Sgs4J1kI

@agregory: Igen, az teszten történt.

körülnéz 2013.06.17. 18:51:27

Mindenek előtt: nagy nagy tisztelettel köszöntöm a kedves szerzőt! örülök, hogy ezen a platformon is találkozhatunk Vele. Igen nagy űrt hagyott maga után a magyar autósport közvetítések terén. Éljen a modern újságírás, éljenek a blogok, ha ilyen írások születhetnek rajta, Lapajnak kívánok sok sok sikeres, boldog évet és kitartást ehhez a munkához!
Üdvözlettel:
chongor

körülnéz 2013.06.17. 18:53:42

@Hammer: idézek a szövegből:
"Egész könyvet úgysem írhatok ide…" a pontosítás korrekt,de nem javító, hanem kiegészítő jellegű.
üdv
(Dávid Sándor maga egy google - biztos meg volt ez az infó is neki)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.06.17. 19:11:34

@körülnéz: Igen, a könyves mondat megvolt, és valóban, nem javítani, csak kiegészíteni szerettem volna a bejegyzést. Annyi minden belefért, kár volt, pont a legjelentősebb sztorit félbehagyni.

2013.06.17. 20:04:01

Tényszerűen nem az övé a legrövidebb F1-es karrier, mert Imolában kvalifikálta magát és 7 kört végigment, mielőtt műszaki hiba miatt kiesett.

A legrövidebb F1-es karrier egy honfitársának, Marco Apicellának jutott. 1993-ban a hazai futam után visszavonult Boutsen, Eddie Jordan Apicellát szerződtette Monzára a helyére. Apicella a 23. helyre kvalifikálta magát, majd a rajt után a régi sikán előtt ütközött és kiesett. Soha többé nem kapott lehetőséget a F1-ben.

De van egy másik esélyes: Claudio Langes (ezek az olaszok...) Ő 1990-ben volt az EuroBrun pilótája, 14 futamon próbálkozott az előkvalifikációval, de egyszer sem sikerült (tehát még a hivatalos időmérőn sem indult soha), ezután véget ért a F1-es karrierje.

2013.06.17. 20:05:54

@nemorino: Jut eszembe, Apicella egyetlen futamát közvetítette a Magyar Televízió. A kommentátor Frankl András és Lapaj voltak :-)

Lapajszerint 2013.06.17. 23:40:59

Kedves @Hammer: @nemorino: és a többiek!
Talán jobban kellett volna hangsúlyoznom, hogy ez a Paletti történet csak egy töredék, amelyet egy kiadás előtt álló könyvünkből emeltem ki, azt is részletekben.Amit tehát most hiányoltatok, az alighanem bőven benne van, és még sok más is. Sajnálom, hogy a teljes eredetit csak akkor olvashatjátok, ha megszerzitek a könyvet, pontosabban az ALBUMOT, mert mint írtam, abban a festményeké a főszerep!
Ami Paletti néhány körös valóban első versenyzését illeti, azt "alkotói" szabadságommal élve, tudatosan nem vettem figyelembe, két okból. Az egyik: az a futam nem volt teljes világbajnoki futam, mert az FIA (Balestre) és a FOCA (Ecclestone) éppen kettészakították a világbajnokságot "egy pillanatra", és ez a csonka verseny volt az a pillanat, amikor mindketten rádöbbentek, hogy igen nagy marhaság lenne, ha megtennék. Utána puszipajtások lettek.(Lásd esetleg Bernie tavaly megjelent könyvét. HVG Könyvek.)
Ami Palettit illeti: véleményem szerint, ha a teljes mezőny ott van, akkor erre a versenyre sem minősült volna. Illetve: az utolsó helyről indulva semmi baja nem történhetett, mert mire a mezőny utolérte volna, már ki is állt.
Ez tényszerűen így volt, de a "dráma" szempontjából elhanyagolható. És én elhanyagoltam.
Üdv, L.

Óz, a nagy varázsló 2013.06.18. 00:54:13

Mielőtt megjelenik az a könyv, meg kéne tanulnod írni.

Most ugyanis még nem tudsz, bár a betűk jelentős részét valóban ismered. A helyesírásról viszont fingod sincs.

Ha ráadásul még újságíró is vagy, akkor ez még nagyobb szégyen.

Lapajszerint 2013.06.18. 01:15:55

Kedves @Óz, a nagy varázsló: köszönöm az értékes hozzászólást!

SzGeri 2013.06.18. 04:26:14

@Óz, a nagy varázsló:
Tudod a vélemény olyan mint a fing: tartjuk amíg tudjuk. A Tiéd pont ennyit is ér!
Nagyon felháborítanak az ilyen pitiáner kis beszólások. Nem tudom ki vagy, hogy megengeded magadnak a tisztelet szikráját sem mutató hozzászólást! Gyanítom, gyerekkorodban mókust kötöttek a nyakadba, hogy legalább egy kutya megkergessen. Majd ha a tizedét elérted annak, amit Lapaj Bácsi, akkor sem tehetsz meg ilyet!!!

Rekettyeárus 2013.06.18. 11:12:32

@Óz, a nagy varázsló: Ezért a hozzászólásért kár volt. Kedves Lapaj, a könyv (album) várhatóan mikor jelenik meg?

Kulmar 2013.06.18. 12:08:14

@Óz, a nagy varázsló: keresem a sok helyesírási hibát, de nem lelem. A te szövegedben is van, igaz te csak varázsló vagy, nem író.

madbalee 2013.06.18. 13:59:22

Keedves David Sandor!

Amennyiben az emlitett megjelenö könyv/album neve mar ismert, meg tudna adni?

Köszönettel!

u.i. Kar, hogy mar oly reg ota nem a Frankl David paros közvetiti az F1-et, azon nöttem fel, es reszben Önöknek is köszönhetem az autok szeretetet/palyavalasztasomat is:)

daytona500 2013.06.18. 16:04:18

Egy apróság: a "Bajnokok fala" nem a célegyenes közepén van, hanem az elején, a sikán kijáratánál.

Erdei osonó 2013.06.18. 16:52:52

Bár mostanában már nem követem de ha bármikor F1 közvetítés kerül szóba akkor nekem azonnal Dávid Sándor hangja ugrik be gyerekkoromból. (80-as évek és még fekete-fehérben néztem persze)
Minden tiszteletem az öné és sok sikert kívánok a "képeskönyvhöz"

corpus alienum 2013.06.18. 20:15:07

Dávid Sándor és Heinz Prüller (ORF) F-1 közvetítései felülmúlhatatlanok.

Sándor bátyám, ez a könyv is lesz olyan jó, mint az 1984-ben kiadott, "A Forma 1 világbajnokság története" ?

Szép estét!

corpus alienum 2013.06.18. 20:17:28

Ha már nosztalgia: a régi jó Autó- motorsport a kincstári 1-es csatornán :)

Georg17 2013.06.19. 12:23:35

@corpus alienum
Heinz Prüller nekem is nagy kedvencem. A munkássága példa értékű.

S itt van az képekben, amit Dávid Sándor leírt:
www.youtube.com/watch?v=652Sgs4J1kI

Egy szintén legendás F1-es kommentátor, Murray Walker tolmácsolásában.

HgGina 2013.06.19. 19:17:42

@Hammer: megnézve a youtube-on fenn lévő felvételeket, az oltóhabos történet nem tűnik reálisnak. Az egyik felvételnél a jobb oldalra kiálló Pironi kiszáll a kocsiból, nem túl gyorsan odamegy Palettihez, próbálja kirángatni, de az olasz valahol deréknél beakad, és teljesen élettelenül dől kifelé. Akkor egy pályamunkás/orvos odaguggol, csinál valamit, és mond valamit Pironinak. Pironi a fejéhez kap, és hitetlenkedve rázza, majd a Ferrari felé elindul.
És a lángok csak ekkor csapnak fel Paletti kocsijának jobb oldalán, elöl.
Tehát egyszerűen a látottakból csak az szűrhető le, hogy Paletti már as Osella kigyulladása előtt halott volt. Ezért lógott ki élettelenül. És Pironi feltehetően ezt hallotta a pályamunkástól/orvostól.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.06.19. 20:27:49

@HgGina: Olvass is, pl. a linkelt a wikipédia oldalt.

HgGina 2013.06.19. 20:33:35

@Hammer: bocs, de a wikitől, mint hivatkozott forrástól önkéntelenül is röhögnöm kell. Annyi hiteltelen hulladék információ a világ semmilyen más oldalán nincs összehordva. És ez akkor is így van, ha vannak rajta kifejezetten jó oldalak is. A saját szememmel látott filmfelvétel egy kicsit hitelesebb számomra, mint egy (a wikin általában teljesen dilettáns) szerkesztő által leírt dolgok.
Egyénként a @Georg17 által belinkelt videón te is megnézheted. Aztán hiszel, amit akarsz.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.06.19. 20:35:36

@HgGina: Csekkold pls. az első hozzászólásomat, abban én is azt a videót linkeltem be.

HgGina 2013.06.19. 20:36:31

Pironi meg nyilván azért kapott a fejéhez, mert eszébe jutott, hogy a felesége reggel azt mondta neki: Didier drága, hozz vacsorára bontott csirkét! És ez persze csak a balesetkor jutott eszébe.

Lapajszerint 2013.06.19. 23:51:58

@madbalee: köszönöm a kérdést, a könyv már nyomdában van, úgy tudom, és kb egy hónapon belül megjelenik. Figyelje a Facebook-oldalamat, mert ott majd jelzem, ha már ennél többet tudok! Üdv, L.
süti beállítások módosítása