Lapaj szerint

Lapaj szerint

ADEUS AYRTON!

51 komment 2013. május 01. 09:00 - Lapajszerint

           Egy szűkszavú kommüniké tudatta 1994. május 1-jén, vasárnap kora este a szörnyű hírt a világgal: „Ayrton Senna, háromszoros világbajnok belehalt az imolai versenypályán, a San Marino Nagydíjáért folyó versenyen elszenvedett sorozatos sérüléseibe. A halál 18.40 perckor állt be, a bolognai Maggiore Hospitalban, ahová helikopterrel szállították be a fejsérülést is szenvedett világbajnokot. A 34 éves brazil versenyző három világbajnoki címet nyert / 1988,1990,1991/ és 41 nagydíj-győzelmet aratott pályafutása során.”

            A baleset pillanatában én, visszafelé jövet az Atacama sivatagból és a halálból, a chilei Antofagasta klinikáján feküdtem a kórházi ágyon, folyt belém az infúzió, de félálomban láttam a televízióban a versenyt, láttam a szörnyű bukást – de nem hallottam a kommentárt, a közvetítést. Csak éreztem, hogy nagy baj történhetett.

            Aztán utcára sereglő tömegek képét láttam, síró arcokat, felnőtteket és gyerekeket, férfiakat és nőket. Dél-Amerikában voltam, Brazíliához közel, a képeket onnan közvetítette a helyi adó. Megértettem mindent.

            Hazatérve kollégám és barátom, Dobor Dezső azzal fogadott: feltétlenül csinálnunk kell egy filmet Ayrtonról. Ő már el is kezdte a szervezést, én írjam meg a szövegét és fogjam egységbe az általa forgatott, felkutatott felvételeket.

            A film elkészült és sikert aratott a nézők körében. De csak ott. A főnökeink tetszését máig sem nyerte meg. Sőt, már a főnökeink sincsenek a helyükön. Én viszont, hogy lehetőségem van rá, nem tudom megállni, hogy ne idézzem fel Ayrton alakját. Öt évvel a tragédia után. (Írtam akkor. Most, amikor újból közreadom ezt a filmszöveget, egy év híján húsz éve már, hogy nincs közöttünk a címszereplő Ayrton).

           A film az MTV-é, csak a szöveg az enyém. Az itt közölt képek egy része pedig a film operatőrének, Berkes Sándornak a felvétele, amelyeket a filmezés mellett a helyszínen készített, és amelyeket most, régi barátságunk jeléül rendelkezésemre bocsátott.  

          

Világbajnokok nem szoktak a versenypályán, verseny közben meghalni.

            

             Forma-1-es világbajnokok visszavonulásuk után szoktak saját repülőgépükkel lezuhanni és szörnyethalni, mint Graham Hill, barátjuk autójával szoktak egy laza kört hajtani, "na mutasd csak milyen" és soha többé vissza nem térni a boxba, mint Alberto Ascari. És szoktak szinte az emberi kor legvégső határáig élni békésen és boldogan, mint az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio, mint Sir Jack Brabham, vagy, mint az összeégett Niki Lauda.

            Ayrton Senna tragédiájáig mindössze egyetlen világbajnok volt, aki a versenypályán vesztette életét /amennyiben a tragikus sorsú Jochen Rindt-et nem tekintjük, aki halála után nyert világbajnoki címet/, de ő sem eredeti versenyosztályában a Forma-1-ben, hanem egy osztállyal lejjebb: Jim Clark. A repülő skót.

            ayrtonsenna_williamsrenault_imola_1994.jpeg

            Ayrton Senna da Silva még tejfeles szájú kölyök volt és éppen csak átjött Angliába autóversenyzést tanulni, amikor a szakemberek azonnal rásütötték a bélyeget: ez a gyerek a csodálatos Jim Clark utóda! Az a csodálatos stílus, ahogy az autóját vezeti, az az érett versenyintelligencia, az a...

            Európába jövetelének első percétől kezdve mindenki, aki csak ismerte a repülő skótot, Ayrtont az ő méltó, csodálatos utódjának tekintette. De senki nem gondolta, hogy a két csodálatos tehetség életútja ilyen szörnyű módon is mintázza egymást.

            Jim Clark a régi Hockenheimringen vesztette életét egy Forma-2-es Lotusban. A fák közé rohant, halálra zúzta magát és balesetének igazi oka soha nem derült ki. Többen sanda pillantásokat vetettek az azóta elhunyt, zseniális tervezőre, Colin Chapmanra, a Lotusok atyjára, mondván, a bajnok halálában szerepe van a Lotusok alultervezésének, könnyű sérülékenységének is.

            Ki tudja? Ma az emberek egyszerűen nem tudják elhinni, hogy Senna a bálvány is hibázhatott, s a halál egy egészen egyszerű és apró versenyzői hibából eredően jött el érte: túlságosan gyorsan ment be a Tamburello kanyarba, amelyet pedig ismert, mint a tenyerét.

Ma az emberek a tolókocsiban ülő /maga is autóbalesetbe rokkant bele/ Frank Williams felé tekingetnek és azt mondják "valami technikai zűrnek kellett lennie" és sokatmondóan zárják szorosra ajkukat. És szinte dühösek az egyébként ártatlan Hill-re, aki kimondta: "az autónak nem lehetett semmi baja".

            Ebben a bizonyos kanyarban legalább nyolc híres és jó versenyző bukott már az évek során. Csak fejből és nem egészen sorrendben: Nelson Piquet háromszoros világbajnok, Riccardo Patrese, aki a legtöbb világbajnoki futamot teljesítette eddig, Gilles Villeneuve, és Gerhard Berger, akit a tűzoltók fergeteges gyorsasága mentett meg a halálra égéstől...De valamennyien élve megúszták.

            Bernie Ecclestone jelentette be:" Sennát a saját autójának a leszakadt első kereke találta fejen. Ha ez a kerék csak tíz centimétert is lejjebb, vagy följebb repül el, Senna ma is itt van közöttünk."

            De nincs itt. És egy világ gyászolja. Egy egész világ nem tudja elhinni, hogy nincs többé.

            Őszintén szólva magam is nehezen tudom megszokni a világot nélküle, hiszen az én életembe is ugyanúgy beépült a jelenléte, mint valamennyiünkébe. Ayrtont lehetett szeretni és lehetett nem szeretni, de nem lehetett nem észrevenni, nem lehetett nem elismerni kivételes tehetségét, csodálatos, élményszámba menő versenyzését.

            Ayrton Senna karizmatikus egyéniség volt és halála ezért rázta meg, - s ezek nem nagy szavak, hanem csak a tényt rögzítik - az egész világot.

 x x x

             Az élet, a sors, megint egyszer tudtunkra adta, hogy ő a legnagyobb rendező, és az isteni akarathoz képest mi emberek, csupán porszemek vagyunk. Bebizonyította, hogy igen, világbajnokok is meghalhatnak olykor a versenypályán, még a szívünknek legkedvesebb bajnokok is.

            Ayrton Senna ravatalánál tízezrek álltak ott személyesen, és lélekben ott volt talán az egész világ. Az "Isten veled Bajnok!-"ot skandáló könnyes szemű brazil gyerekektől államfőkig. És nem csak a dráma okozta döbbenet követelte ki, hogy a harmincnégy éves Ayrton, az autóversenyző, a sportember - államfőnek kijáró díszpompával járja be utolsó útját, hanem az életmű. A dicsőség, amit ez a fiatalember soha nem titkoltan a hazájának, népének szerzett, s ajánlott minden alkalommal.

            Ayrton Senna nem volt szegény ember. Ha soha nem versenyez, akkor is jómódban élhette volna le az egész életét. Ő azonban a csendes henyélés helyett a küzdelmet választotta, s így lehetett jelképe, élő, szeretett és utánozható példaképe Brazília szegényeinek is. Ezért nézett könnyes szemmel szinte az egész, sokmilliós nagy nép az égre, s olvasta le onnan megrendülten a tisztelgő repülőgépek rajzolta "égi jelet", a Senna monogramját jelentő hatalmas S-betűt.

             Sao Paolo temetőjében a sírok nem "domborulnak".

            Sao Paolo temetőjében nincsenek fák.

            Sao Paolo temetője sík mező, mely talán ezzel is jellemzi az itteni temetkezési szokásoknak megfelelően a lelkek Isten előtti egyenlőségét.

            Az Ayrton emléke előtti tisztelet azonban erősebbnek bizonyult még a szokásoknál is. A temető közepén álló egyetlen fa alatt jelölvén ki számára örök nyugvóhelyet.

           Senna_sírja2_1.jpg

Hónapok teltek már el temetése óta, de ott jártunkkor még mindig friss virágerdő borította a sírt és környékét. A sírt, amelyet szalaggal kellett körbevenni, hogy a látogatók százai ne háborgassák - az előttük járt százak és ezrek virágait, kedves ajándékait.

            Nem csak az egyszerű brazil emberek, családok járnak ide végeérhetetlen sorban. A világ minden részéből érkeznek még ma is, Japántól Alaszkáig zarándokok, akik tiszteletüket kívánják leróni a tragikusan fiatalon elhunyt fiatalember sírjánál. Fiatalok és idősebbek jönnek vegyesen: Ayrton Senna versenyzése, élete a jelek szerint korhatárok nélkül szinte mindenkihez szólt.

            A postás naponta rendszeresen kihozza ide a sírhoz, a még mindig hozzá írott leveleket, de vannak sokan, akik itt, a sírja mellett állva vetik papírra mindazt, amit életében nem tudtak elmondani neki. Aztán leteszik a sírjára, megkönnyebbülve és őszintén hívén, hogy Ayrton feljön érte " a síri világból az éj közepén, s oda  leviszi azt.”

A valóság persze más. A valóságban egymás szívszorító üzeneteit olvassák a világ négy tájáról érkezettek, akik a nyelvi korlátok ellenére is pontosan értik egymást, mert a számukra legfőbb dologban, Ayrton szeretetében, egyek.

x x x

             Senor Kalamakolisz, aki hosszú ideje, mint mondja, Sennából él, (Senna relikviákat árul), egészen sajátos szemszögből tudja megvilágítani a dolgokat.

            Sao Paolo másik végében természetesen ma is megvan az a gokart és autó versenypálya, amelyen annak idején a fiatal Senna-gyerek első köreit megtette. Akkor még, kifejezetten édesapja kívánságára és támogatásával. A pálya leglátványosabb kanyarjában most Ayrton képe mosolyog az előtte köröző-száguldó gyerekekre, akiknek természetesen, most ő a példaképe. De milyen volt az ő korukbeli, a gyerek Senna?  Az a négy, majd tizennégy éves kisfiú, aki itt körözve határozta el, hogy nagy versenyző lesz, sőt igazi BAJNOK, így, csupa nagybetűvel.

            Ayrton egykori edzője ma is itt dolgozik, ma is gyerekeket oktat. Vajon milyennek látta akkor Sennát? Hiszen, ha valaki, akkor ő igazán megláthatta benne a tehetséget, az első szikrát...

            Akkoriban ha valaki igazi autóversenyző akart lenni, annak Angliába kellett mennie, még Brazíliából is. Így került Ayrton is a ködös Albionba, és kisvártatva Eddie Jordan karmaiba.

            Forma-3-as versenyző korában, bár nagy tehetséget árult el, Ayrton nem volt sokkal jobb versenyző, mint Martin Brundle. Mindössze egyetlen futam döntött közöttük a bajnokságban, Senna javára. De aztán később, amikor a Toleman csapat révén bekerült a Forma-1-be /1984-et írtunk akkoriban/, valahogy meglódult vele a szekér. Már az első évben, Monte Carlóban szerzett egy második helyet, a következő évben pedig, már a Lotus-Renaultban ülve, megnyerte élete első Nagydíját, mégpedig egy szörnyű, esős áprilisi napon Portugáliában, Estorilban...

 

          Erre a gyönyörű, fekete-arany színű autóra már mi, magyarok is jól emlékszünk. Bár igaz, csak most, Ayrton halála után döbbentünk rá, hogy Senna pályájának legnagyszerűbb évei, a szemünk láttára is zajlottak, hiszen sikerei nagyjából egyidősek és összekapcsolódnak a Hungaroringgel. Tény például, hogy a fiatal Ayrton Senna volt a Hungaroring legelső leggyorsabb - azaz edzés első versenyzője.

            Aztán következett a Hungaroring első versenye. Amelyen a két brazil fiú, a már világbajnok Nelson Piquet és a fiatal Senna lélegzetelállító küzdelmet vívott. Ha soha semmi mást nem csinálnak többé, akár ezzel is örökre beírták volna nevüket a Magyar Nagydíjak aranykönyvébe. Ugye emlékeznek még rá? Senna aki élről indult, természetesen szerette volna megtartani az első helyét. Piquet, aki soha nem volt nagy barátja, olyan lendülettel támadta, hogy a lendület kisodorta és Senna akkor még visszaelőzött. Másodszorra viszont Piquet nem hibázott...

            És ekkor még Piquet volt a keményebb, az erőszakosabb, a bátrabb, és a jobb is.

            Az egészen biztos, hogy Ayrton mind a pályán, mind pedig a pályán kívül világosan látta a célt, amely felé igyekezett. Így például megérezte, mikor kell elhagynia a Lotust. A csapat azonban elébe ment a dolgoknak, és éppen a Hungaroringen, a verseny előtt közölte vele, hogy vége.

            Elbocsátották.

            Önmagán kívül azért, a Forma-1 e nagy korszakában, talált magának hasonló kvalitású nagy ellenfelet . Ellenfelet, akit úgy hívnak: Alain Prost. Óriási csatákat vívtak, többek között a Hungaroringen is, annak ellenére, hogy egy csapatban voltak, a McLaren autóit terelgették. Egy alkalommal Senna kísérteties hasonlósággal megismételte Prosttal, amit vele Nelson Piquet megcsinált, erőszakos volt és rámenős, és a dolog sikerült, nyert végre Magyarországon is! Az természetes, hogy ezzel a kissé kemény stílusával nem aratott osztatlan sikert mindenkinél. Különösen Prost neheztelt és ez az árnyék közöttük hosszú évekig megmaradt...

            Két dudás nem fér meg egy csárdában, Senna és Prost viszont, ráadásul nem is csak egy csárdában játszott, hanem egyazon "bandában" is. Prost kvalitásai óriásiak voltak, a fiatalabb Senna viszont fel tudott nőni a Professzorhoz, sőt, olykor leckéket is adott neki, különösen rajttechnikából, amiben Ayrton szinte verhetetlen volt. És miután az edzéseken is a leggyorsabb volt, a versenyek is rendszerint az ő prédájává váltak.

            Akadt azért néha, aki halált megvető bátorsággal nem tért ki neki. Például Sandro Nannini a Hungaroringen. Meg is lett az eredménye. Ayrton hallatlan igyekezetében, mivelhogy óriási hátrányát dolgozta le éppen, egyszerűen kilökte a pályáról...

            És talán ennek az emléke munkált Nanniniben később, Suzukában akkor, amikor a Prosttal való ütközés után visszaállt Senna üldözőbe vette őt. Jól látszik milyen engedelmesen tér ki ott, ahol Prost "keménykedett". Hiába: az okos enged, a szamár szenved.

            Az emlékezetes ütközés Prost és Senna között, amelynek Senna világbajnoki címe volt az ára: Ő furakodott belülre, "kifékezte" Prostot, de az öreg róka Professzor sem hagyta magát, de főleg Sennát nem..kicsit ráhúzott és vitte magával egyenest...

            Ekkor Senna máig vitatott büntetést kapott az FIA francia vezérkarától, elúszott a bajnoki címe, nagyon vigasztalan volt.

            Ám minden jó, ha jó a vége, és ennek a sokszor keserves párviadalnak végülis kibékülés, megértés tett pontot a végére. Utolsó győzelmekor Senna maga huzta föl maga mellé a dobogó legmagasabb fokára a nagy ellenfelet, a kis professzort, mutatván a világnak: szent a béke!

     senna_prost.jpg

             Senna tíz éve azonban nem csak e csillagok háborújáról szólt. A fiatal Ayrton ettől függetlenül is csodálatos dolgokat tudott. Hallatlan, hogy miket tudott és hallatlan, hogy miket művelt. Számára nem volt elveszett labda, nem létezett feladott verseny. Mármint lélekben feladott. Ha megtámadták, azonnal visszatámadott, amikor még az ellenfél levegőt sem vett...

            Ayrton nem véletlenül érdemelte ki versenyzőtársai megbecsülését. Nigel Mansell egykor még pofonnal állította helyre a fiatal Senna lelki egyensúlyát, később viszont el kellett ismernie, Ayrton is szépen osztotta neki is a "pofonokat", vitte ki a partra verseny közben. Ezekben az években ugyanis, már hallatlanul éretten, pontosan és magabiztosan versenyzett Senna, sőt, olykor kissé talán túlzott keménységgel is, aminek most a fiatal Schumacher issza éppen a levét.. A bajokba azonban mindig a nagyot akarása vitte bele, mint Monzában is, amikor is átmászott autójával Damon Hill Williamszének a hátsó kerekén.

            Mint kevéssel később, amikor a sors Brundle mögé vetette. Később állította, hogy fékezett, s miért ne hinnénk neki, de attól még tény marad a tény, hátulról egyszerűen felöklelte ellenfelét - amúgy különben ártatlan, semleges helyzetben. Talán éppen ez szól mellette.

            De egyszer csak hirtelen beborult az ég.

            Az amúgy napfényes imolai futam edzésén a fiatal brazil Barrichello autója, mint bomba repült neki a védőkorlátnak. Rubens csodával határos módon úgyszólván sértetlen maradt.

            Aztán az újonc Ratzenberger vágódott a védőkorlátnak, autója rommá törött, a fiatal versenyző pedig életét vesztette.

            Nyolc év után az első halál a Forma-1-ben.

            Senna már korábban javasolt változtatásokat az imolai pályán. Most újra szót emelt. Még azt is megfontolás tárgyává tette, hogy nem indul el a versenyen. De aztán győzött benne a kötelességtudat.

            Rajthoz állt.

            A rajt közben óriási karambol, Blundell csak hajszállal kerüli el a súlyos sérülést.

A show-nak azonban folytatódnia kell! Ez a törvény.

            Folytatódnia?!

            Két kör után Ayrton Senna, a háromszoros világbajnok autója irányíthatatlanul kivágódik a Tamburello kanyarban, egy betonfalnak ütközik, s mint holt roncstömeg csúszik vissza az út közelébe. A bajnok citromsárga sisakja nem mozdul, árván, erőtlenül, gyanúsan mereven és mozdulatlanul hanyatlik a bukókabin oldalára, Istenem, csak nem?!...

            Még órákig nem tudjuk, hogy:

             Igen!

A BALESET

 

Senna halálát közvetlenül a jobb első kerekének felfüggesztéséhez tartozó trapéz-kar okozta. Ez a lapos, hosszú alkatrész az ütközéskor eltörött, ráadásul nem a kerék közelében, hanem a kocsiszekrénynél, és a törött, éles kardhegyként jellemezhető gyilok, az autó oldalán fölcsúszva, Senna szemöldökébe fúródott. A sisakon megtalálva azt az egyetlen, mintegy egymilliméteres helyet, ahol a szemellenző és a sisak teste között a sisakba behatolhatott.

            A balesetet /kisodródást/ kiváltó okot viszont mind a mai napig homály fedi, és valószínűleg soha nem is derül rá fény.

A tények: Senna maga kérte, hogy hosszabbítsák meg a számára a kormányoszlopot, s ez meg is történt. Mégpedig úgy, hogy elvágták az eredetit, és egy csőtoldat behelyezésével a kívánt méretre összehegesztették. Ez a kormányoszlop a balesetkor eltörött.

Az azonban a fedélzeti számítógép /fekete doboz/ adataiból sem derült ki, hogy előbb törött el az oszlop, és ezért rohant a falnak Senna, vagy éppen a falnak ütközéskor tört el a létfontosságú alkatrész.

            Illetve: ha nem ennek törése, akkor mi vezetett a balesethez. A pálya hibája ?…Senna vezetési hibája ?… A túlzott sebesség a kritikus Tamburello előtt ?…

            Az FIA tiltakozása ellenére lefolytatott polgári perben mind Willias-et, mind a pálya vezetőit felmentették a vádak alól.

             A Hungaroringre megint eljött a Cirkusz. Az Élet élni akar, a Show-nak folytatódnia kell, hát folytatódik is. Csillogó villogó autócsodák, mint mindig, vásári nyüzsgés és zászlóerdő, mint már annyiszor, tömegek a lelátókon és mosolygós arcú versenyzők a depóban.

            Valami mégsem a megszokott, valami még sincs rendben.

            Valaki hiányzik ebből zsivajgó tömegből, valakinek itt kellene már lennie, valakinek itt kellene még lennie...

            Valaki, akinek az árnyát szinte látjuk elsuhanni a kamionok között a motor home felé, látjuk amint autogramot ad, s látjuk amint kis táskácskájával, mint szorgalmas diák, vagy pontos kistisztviselő munkába igyekszik.

            Ahogy Ayrton szokta volt hajdanán.

            De Senna nincs többé. A Ringen hiába keressük. Szellemét, alakját másutt idézték meg. Budapesten, a város több pontján is rendeztek a Nagydíj napjaiban emlékünnepségeket, közülük is a legszebbet talán Békásmegyeren. Ahová az ország minden részéből érkeztek emberek, hogy elmondják másoknak, s talán egy kicsit maguknak is, milyennek látták, milyennek szerették és ismerték a Bajnokot. Elhozták ajándékaikat, melyeket neki szántak egykor, s amelyeket átadni már a sors nem engedte meg. Megmutatják hát mindenkinek, aki velük együtt érez.

 x x x

             A világ fiatalsága / vagy csak egyszerűen a világ/, mindig teremtett magának hősöket, követendő példaképeket. James Dean, Elvis Presley, Freddie Mercury halálában magasodott bálvánnyá, sőt szentté. Nem tudatosan lettek idollá, hanem a belőlük sugárzó tehetség, értelem és karizma tette őket azzá - és a nép. Az egyszerű emberek összessége, amelyről mindig kiderül, hogy modern kor ide, modern idők oda, szüksége van hősökre, akikre felnézhet, akiket követhet életvitelében.

            Ayrton Senna, a brazil autóversenyző fiú is halálában magasodott példaképpé, egy szigorúan céltudatos, keményen megküzdött, de szelíd élet példaképévé. És bár fizikai valójában megsemmisült, szellemében ezért nem hal meg számunkra soha.

             Ma már tudjuk: Ayrton valóban jelképpé vált.

senna_temetes.jpg

             És tudjuk azt is, hogy halála nem volt hiábavaló. Abban az értelemben nem, hogy az ő „vértanúsága” azóta talán versenyzők tucatjának életét mentette meg. Mert Senna halála után minden megváltozott. Mindennek meg kellett változnia a Forma-1-ben.

            Az FIA ugyan határozottan kiállt mind a rendezők, mind a pályatulajdonosok mellett Itáliában, és megszerezte a legmagasabb állami biztosítékokat arra nézve, hogy a jövőben semmilyen körülmények között nem indítanak polgári pert versenypályán történt balesettel kapcsolatban, ugyanakkor azonban minden addiginál szigorúbb biztonsági rendszereket vezetett be.

            Átalakították a versenyautókat – különös tekintettel a versenyző védelmére. Magasabb oldalfal, erősebb bukókabin és így tovább. És átalakíttatták a versenypályákat is – kiküszöbölve a Tamburellóhoz hasonló veszélyhelyeket.

            Lelassították az autókat a rovátkolt gumik bevezetésével, és a terelő szárnyak méreteinek csökkentésével.

            Felsorolni sem lehet valamennyi változást. De az tény: ebből a szempontból Ayrton halála nem volt hiábavaló. Holtában is nagyon sokat tett az őt követő többiekért.

 

            Nem csak Senna halt meg akkor Imolában, hanem a fiatal, kezdő Ratzenberger is, élete első versenye előtt – az edzésen. Senna halála az ő tragédiáját ugyan háttérbe szorította a világ szemében, hiszen Senna világszerte ismert és szeretett hős volt, Ratzenberger pedig, még ismeretlen, fiatal Titán. De ez nem jelenti azt, hogy érte kevébé fáj a szívünk,, őt kevésbé gyászoljuk.

            Nem.

            Nem feledkezhetünk meg róla sem. Édesapjáról pedig úgyszintén. Akinek mélységes fájdalmában volt lelkiereje kijelenteni ott és akkor a televízió nyilvánossága előtt, hogy :” Míg élek gyászolom a fiamat. És gyászomat csak az enyhíti valamelyest, hogy tudom: boldogan halt meg. Egész életében versenyző akart lenni, Forma-1-es versenyző. És ez az álma beteljesült. Közben érte a halál.”

 

 

 

VERSEK

 

Ayrton Senna halála megrázta a magyar közvéleményt is. A fiatalokat. Fiatal párok elutaztak Imolába, hogy lássák, megérintsék azt a helyet, s virágot tegyenek, ahová Senna vére folyt. Mások, sokan, Klubot alapítottak, amely máig is él Békásmegyeren.

Megint mások megtértek, felhagytak az ivással, az önpusztító életvitellel – és esküjükhöz híven, ma munkával szerzett-épített saját házukban áll oltáron Ayrton képe. Egy másik fiú, tehetséges zenész, dalt írt Ayrtonhoz.

Egy fiatal rajongó, Házi Hajnalka nekem küldte el akkor sebtében írt regényének kéziratát, s benne, egy egész versciklust. Ebből idézek:

Imolában

elindultál a fények útján.

Szólítottak

menned kellett oda, hol még sosem jártál.

Találkoztál végre Vele,

aki oly sok éven át

vigyázód volt

egy-egy nagy bukásnál.

Akiben úgy hittél és

úgy szerettél,

most elvett tőlünk,

hogy nekünk fájjon,

ne Neked…

 

Aztán:

 

Egy versenyző a sok közül és mégsem ugyanaz

Egy világ szíve tört apróra egyetlen perc alatt

Egy ember, aki sérthetetlen, halhatatlan, verhetetlen

S egy tény, ami igazolja: Te is csak ember vagy.

 

És:

 

Hová tűntél

mondd csak, Ayrton

lerázva a nagyvilágot ?

 

Egy pillanat volt

míg elmentél,

de egy teljes élet,

mit eddig tettél.

 

Sao_Paulo_Leonardo_Senna.jpg

 

 

A képek forrása:

Senna sisakban: http://forums.rennlist.com/rennforums/racing-and-drivers-education-forum/694336-18-years-ago-today-rip.html

A sír: Berkes Sándor saját felvétele, ahogy a legalsó kép róla és Senna testvéréről is.

Temetés: http://www.mirror.co.uk/sport/formula-1/ayrton-senna-18-years-on-814724

Senna és Prost: http://lizard-on-ice.tumblr.com/post/16118054256/leucocrystal-thetilting-20-tilt-ayrton

         

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr595251377

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.05.02. 13:39:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csizi12 2013.05.01. 13:14:10

Nagyon szép írás. Bár én nem szerettem őt, nekem Prost stílusa tetszett jobban, de versenyzői kvalitásait mindig nagyra tartottam.

A balesetet élőben láttam a tévében, már elsőre látszott, hogy nagy a baj. Amikor végre elvitték helikopterrel egy nagy vértócsa maradt a homokban, ahol stabilizálni próbálták. Ekkor futott át az agyamon, hogy lehet hogy már nem is él. Este sajnos be is jelentették a szomorú hírt.

Sajnos pont akkor történt mindez, amikor már személyisége sokkal érettebbé vált, és versenyzőként is nem csak pokoli gyors volt, hanem taktikus, érett, előrelátó.

Az autósportot borzalmas veszteség érte halálával, reméljük boldogan köröz az égi versenypályákon.

Nyugodj békében Ayrton!

Béla, az állat 2013.05.01. 13:46:51

Kedves Dávid Sándor!

Nagyon örülök, hogy elindította ezt a blogot!
Ma már nem nagyon követem a száguldó cirkuszt, de mindig szívesen olvasom nagyszerű írásait gyermekkori kedvenceimről.

Az említett dal Gerendás Péter 'Két hónap a nagy folyón' című albumáról:
www.youtube.com/watch?v=z1XX-cR-hPU

2013.05.01. 13:54:46

@Csizi12: Én is élőben láttam, viszont nem akartam elhinni, hogy halálos lehet a baleset. Egyrészt azért, mert '86 óta néztem a F1-et és Senna mindig ott volt (én is Prost rajongója voltam/vagyok, nem szerettem Sennát, de akkor is az életem része volt), nem tudtam elképzelni, hogy Piquet, Mansell és Prost után őt is elveszítsük. Másrészről ott volt a baleset utáni fejmozdulat az álló kocsiban, ami tisztán látható volt a helikopteres képen látható mozdulat ("Senna is moving, his head" még a fülemben a kommentátor hangja). Harmadrészt nem tudtam elképzelni, hogy 12 évvel az utolsó hivatalos versenyen bekövetkezett haláleset után, nyolc évvel az utolsó F1-es autóban elszenvedett halálos baleset után ugyanazon a hétvégén ketten meghaljanak.
Ha újranézem a futamot, akkor azt látom, valami ördögi volt abban a hétvégében. Minden a legrosszabbul ütött ki. Barrichello, Ratzenberger, Lehto, Lamy, Senna, Alboreto balesetei...
Láttam a vérfoltot, de nem akartam elhinni. Biztos hidraulika-folyadék, vagy olaj, nem lehet, hogy Senna vére legyen. Este éppen fürödtem, amikor anyu beszólt a fürdőszoba ajtaján keresztül: Senna is meghalt. Egy fél óra múlva már ott volt a barátom (1994 volt, nem volt még mobiltelefonunk, vagy számítógépünk), előszedtem a futam felvételét (mindig felvettem őket videóra) és újranéztük. 17 évesek voltunk, azt hiszem aznap ért véget a gyerekkorunk.

Hurri Kán 2013.05.01. 15:55:25

Jövőre lesz 20 éve... :(

Benedek István 2013.05.01. 16:21:09

Kedves Lapaj
Élmény olvasni az írásait. Ám a történeti hűség kedvéért: Jim Clarkot, a repülő skótot a Hockenheimringen érte a halál. Az ő halálának nemrég, április 7-én volt 45. évfordulója.

Lookie 2013.05.01. 17:11:20

Még Chris Rea is írt egy dalt Senna halálára...ez azért sokmindent elmond. Azóta nem kevésbé sajnálotos módon haltak még meg autóversenyzők, de azt állítani lehet, hogy soha egyik halála sem okozott ekkora megrendülést és nem ennyire aktuális mai napig is 20 év után ... Isten nyugosztaljon Ayrton Senna, nagy voltál...sajnos taknyos kölyök voltam mikor láttalak és jóval utána fogtam csak fel mit is vesztett a motorsport az ő hiánya álltal...

Dr. GGG77 2013.05.01. 18:29:03

Köszönjük és sosem felejtjük el!

gigabursch 2013.05.01. 18:54:32

Köszönöm az írást. Szép.

OFF és mégis ON.

Küldetés

Ugye lesz róla is szó? És az 1959-72-es csodálatos sportpályafutásról.

Tapsi Hapsi 2013.05.01. 19:16:19

Végre egy olyan szakértő, aki szekértő!
A mostani kommentátorok meg szakértők, uram bocsá' hozzá képest Nekem gyengék.

Emlékszem pár éve az RTL meghívta szakérteni.
Véleményével keresztbe verte a tutit... aztán a futam után neki lett igaza.... többet nem is hívták!

Kevés nagyon a netről eredményeket nézegetni, versenyzőkről köridő alapján véleményt mondani! Jobban kell ismerni a cirkuszt ennél.

Számomra Ő olyan mint Martin Holmes a raliban.

Örömmel fogadtam a blogot!

Rob007 2013.05.01. 19:18:15

@nemorino: Én úgy tudom, hogy ezt a futamot nem adta a magyar televízió. Volt lehetőséged akkoriban külföldi adón nézni?

gigabursch 2013.05.01. 20:21:11

@Rob007:
Sat1

Én ott néztem és halottam később a hírt, hogy Senna ist tot.

Bár lehet, hogy volt az csak az M2-n, ami akkor vonult fel a műholdra, már nem emlékszem...

Rob007 2013.05.01. 20:31:40

M2 még akkor nem volt műholdon, az csak 97-ben költözött át oda. Bár de jó lenne, ha meglenne ez a futam is magyar nyelven, bár úgy tudom, ez lehetetlen. Talán összefoglalót ha adtak róla. De Lapaj erre biztos jobban emlékszik, én még azt sem tudtam akkor mi az az F1.

Aki nosztalgiázni szeretne látogasson el az f1adatbazis.com oldalra :)

2013.05.01. 21:10:36

@Rob007: Az Eurosporton néztem John Watson és Allard Kalff kommentárjával. Watson (aki azért már látott kemény dolgokat a F1 pályafutása alatt) amikor Senna mentése közben Comast kiengedték a boxból és fullgázzal behajtott a Tamburellóba teljesen kiakadt. A legbizarrabb hétvégének mondta, amit valaha látott. Jellemző az esetre, hogy az Eurosport - ami húszpercenként reklámozott - nem szakította meg a közvetítést, amíg a helikopter el nem vitte Sennát Bolognába.

A barátom azért is jött át, mert nekik nem volt kábeltévéjük, nem látta a versenyt. Abban az évben elég kevés futamok közvetítettek a magyarok, ezért az angoltudásom javulásával párhuzamosan át is szoktam az Eurosportra. Azon a héten rengeteg F1 témájú műsoruk volt, közvetítették az FIA párizsi sajtótájékoztatóját a balesetekről, illetve Senna temetését is. Az esti Eurosport News fő témája is ez volt, minden megvan videón, anyuéknál.

Rob007 2013.05.01. 21:17:21

@nemorino: Értem. Nem gondoltál még arra, hogy digitalizáld a felvételt?

2013.05.01. 21:30:07

@Rob007: De igen, csak gyorsabb volt letölteni a futam BBC-s felvételét. Nem tudom milyen lehet a képminőség, legalább tíz éve nem néztem meg azt a kazettát. Van rajta TeleSportos felvétel is, beszélgetés Frankl Andrással a F1 jövőjéről stb. Most hogy mondod, ha lesz időm lehet hogy megcsinálom és felrakom valahova.

Rob007 2013.05.01. 21:37:12

Mi gyűjtjük a régi (magyar) felvételeket. Sőt vhs-eket, dvd-ket is cserélgetünk. Ha esetleg sikerül átvenned szólnál majd nekem? Előre is köszönöm :)

2013.05.01. 21:44:25

@Rob007: Rendben, megbeszéltük :-)

stig 2013.05.01. 23:50:05

Én úgy emlékszem erre a versenyre, hogy akkor éppen a határőrségnél töltöttem a 351-et, és ez volt az egyetlen verseny amit felvetettem apukámmal. Igaz sose néztem meg. Szerintem adta a magyar tévé.

Én is Prost rajongó vagyok, nekem ő marad a legnagyobb, a legjobb, bárki bármit mond, de azt elismerem, hogy Senna óriási versenyző volt a maga hibáival együtt...

Nagyon sajnálom, hogy meghalt, és szívesen megnéztem volna azokat a sajnos be nem következett párbajokat, amit a hozzá hasonlóan tehetséges és könyörtelen(?) Schumacherrel vívott volna az elkövetkező években...

Malachi 2013.05.02. 01:29:14

tisztán emlékszem rá, Senna volt az egyetlen hősöm, ott ültem a tévé előtt egész futam alatt, és nem hittem el. adta a magyar tévé, biztosan ott láttam, nálunk nem volt kábel, vagy műholdas adás.

Rob007 2013.05.02. 07:40:27

@stig: Ha ez tényleg így van, hogy adták a magyar tv-n nincs meg esetleg neked ez a felvétel? Ha megvan lehet róla szó, hogy kölcsönkérjem? Szeretném átvenni. Ezzel több száz f1-es rajongónak szereznénk örömet.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2013.05.02. 07:42:40

Mintha ma lett volna. Frissen vasarolt lakasomban az I. keruletben neztem a futamot. A baleset utan, Janika hivott a mobilomon, hogy neztem-e es hogy o sirt is. Felkavaro volt.

David Sandor volt a legjobb kommentator! Nem csacsogott ossze-vissza, ert hozza es remek organuma van! Hianycikk a televizioban!

Globetrotter2014 2013.05.02. 08:34:38

Jó cikk, köszönjük.
RIP Ayrton.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.05.02. 09:36:32

Köszönöm, hogy újra publikáltad, Lapaj.

86-ban, amikor az F1 a Hungaroringre jött, én is Sennát választottam kedvencemnek. A 90-es évek elején viszont sokszor annyira unalmasak voltak a versenyek a Williams-fölény miatt, hogy nem törtem magam, mindet megnézni. Imola is kimaradt, IRC-n értesültem róla.

Egy észrevétel Ratzenbergerrel kapcsolatban. Szinte mindig, mindenhol fiatal újonc versenyzőként, emlegetik, szembeállítva a rutinos, "öreg" Sennával. Valójában mindketten 1960-ban születtek. Igaz R.R az F1-ben újonc volt, és később kezdett versenyezni is, kb. akkor Senna már az F1 felé tartott, de nem volt.
Tehát az újonc vs. rutinos - F1-ben - megáll, de a fiatal vs. "öreg" nem.

Sir David, The nuclear guy 2013.05.02. 10:04:10

Úristen, Senna annyi idősen halt meg, mint amennyi én vagyok most... döbbenet.

Béke vele! :-(

Rekettyeárus 2013.05.02. 10:10:16

RIP Senna!

A Magyar Televízió NEM adta ezt a tragikus futamot, a 94-es évben csak néhány futamot adtak, ezt nem. Az RTL és az Eurosport közvetítette...

Atrox 2013.05.02. 10:35:54

@stig: én meg az őrszázadnál voltam éppen :)
Emlékszem, hogy láttam a benti TV-n a társalgóban, de már nem emlékszem, hogy csak az összefoglaló volt vagy az egész futam. Ott biztos csak magyar adás ment, úgyhogy valamilyen magyar adó szerintem adta a dolgot.

2013.05.02. 10:47:59

Egyébként nem Patrese, hanem Barrichello teljesítette a legtöbb F1 futamot. Patrese már csak harmadik ezen a ranglistán, még Schumacher is megelőzte azóta.

Bretschneider detektív 2013.05.02. 11:05:12

@Rekettyeárus: Hja, ez a 09/11 szindróma. Mindenki emlékszik rá, hogy látta. :-)

There goes Senna,
there goes Prost,
never mind Nigel,
yo've already lost.

És én mégis Mansell szurkoló voltam.
Egy világbajnok nem hal meg, igaza van Lapajnak.

Most olvastam egy portálon a Playboy mélyinterjút vele, lehet, hogy akkor is beállt a képbe Jézus és úgy érezte, hogy akkor most tüstént összefutok vele. :-(

Hja, és nyugodtan kövezzetek meg, a Forma-1 az nem sport.

Bretschneider detektív 2013.05.02. 11:08:13

@Bretschneider detektív:
Ennyi korrektúrát hadd eszközöljek:
"yo've" = "you have"
"mélyinterjút vele" = Sennával. Az előző mondatban Lapaj volt az alany, sorry.

csucsoka2 2013.05.02. 11:09:38

kiváló írás! köszönet érte!
Senna 4 ever!

csucsoka2 2013.05.02. 11:20:26

�ekess�hogy Senna hal�nak id�tj�n egy magyar sz�az� brazil modellel Adriane Galisteu-val j�.

csucsoka2 2013.05.02. 11:21:14

érdekesség, hogy Senna halálának időpontjában egy magyar származású brazil modellel, Adriane Galisteu-val járt.

TSiga · http://alfaamore.hu 2013.05.02. 12:19:05

Hát igen. Én felvettem az Eurosporton közvetített temetést. Reklám nélkül végigadták.
Én meg végigbőgtem.

RIP SENNA

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.05.02. 12:27:28

@Űrlény Lajos: "Egyébként nem Patrese, hanem Barrichello teljesítette a legtöbb F1 futamot. Patrese már csak harmadik ezen a ranglistán, még Schumacher is megelőzte azóta."

Az utolsó szavad a lényeg: azóta. Ez az írás "Öt évvel a tragédia után." született, mint az olvasható.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.05.02. 12:31:05

@Rekettyeárus: "a 94-es évben csak néhány futamot adtak"

Ez tévedés. 1986, az első Magyar GP éve óta minden futamot élőben közvetített valamelyik országos adó eleinte az MTV, aztán RTL Klub és most megint MTV. Ez a feltétel még a pálya szerződésében is benne van, ha jól tudom.

Rekettyeárus 2013.05.02. 12:55:13

@Hammer: Rosszul tudod. Én jó ideje gyűjtöm a régi futamokat magyar kommentátorral. 1996-ig elég rendszertelen volt a közvetítés. A futamokat vagy élőben adták, vagy 40-50 perces összefoglalók voltak, vagy pedig egyáltalán nem közvetítették a futamot. Pl : A '91-es szezonban majdnem az összes futamot leadták élőben, míg '92-ben csak a magyar és az olasz futam volt élőben, a többiről inkább csak összefoglaló volt. De a legendás '93-as doningtoni futamról is csak összefoglaló volt, míg a '94-es imolai versenyről semmi. Ezeket Dávid Sándor is meg tudja erősíteni.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.05.02. 13:19:22

@Rekettyeárus: OK, lehet hogy így van, én magam is rendszertelenül néztem akkoriban az F1-et. Kíváncsi vagyok Lapaj hogyan emlékszik :)

CSÖRR-CSI££ 2013.05.02. 13:52:50

Köszönjük kedves Lapaj!

Valóban szinte hihetetlen, hogy már majdnem húsz éve..., de akkor az Autó-motor sport, gyerekkorom kedvenc tévéműsora hány éve volt? Utána sem merek számolni :) De jó, hogy még köztünk van Dávid Sándor!

Senna pedig... (én Senna-fan voltam) a mai napig rossz érzés fogja el az embert, mert bár nyilvánvalóan minden halálos versenybaleset szörnyen megrázó, de Senna baleseténél valahogyan túl sok a megválaszolatlan kérdés, és minden alkalommal, amikor szóba kerül valahol, érezhetően megmozdul és felkavarodik valami az emberekben és elkezd vibrálni valami a levegőben, amit leginkább csak amúgy intuitíve érez az ember, mégis egyértelműen beazonosítható, és mindig az az érzés kerekedik felül, hogy itt bizony némely dolgokat különböző (financiális) érdekek mentén eltussoltak. Talán éppen ez az oka, hogy valahogyan mintha nem "működne" a "nyugodjék békében" áldása, mintha csak tényleg nem nyugodna békében, mert szeretné elmondani a rajongóinak és a világnak az igazságot a balesettel kapcsolatban, de nyilván ezt már nem teheti meg.
Viszont, ahol nincs igazság (hanem hamisság van), ott békesség sincs. Talán ezért nem nyugszanak a kedélyek a mai napig sem.

A legfeltűnőbb és egyben a legmegdöbbentőbb, hogy ha ez a baleset szóbakerül, az addig igen értelmesnek mutatkozó, jó meglátásokkal rendelkező barátságos emberek stílusa is egycsapásra megváltozik, és egy jellegzetes, amúgy meglehetősen mereven elzárkózó, dogmatikus stílusra váltanak át, aminek az okát legalább olyan nehéz megfejteni, mint az ominózus baleset valódi okát.
Valami nagyon nem stimmel itt, kérem!!!

-A futamot megelőző versenyzői és egyéb szakmai aggályok, kifogások mind a pálya állapotával voltak kapcsolatosak, magyarul: borzasztóan huplis volt a pálya, sokak szerint rallycross versenyre alkalmas lehetett volna, de F1-es verseny lebonyolítására egyáltalán nem.
-A Williamsnek bevallottan gondjai voltak az autóik felfüggesztésével.
-A rajt utáni balesetet követően a safety car mögötti lassú tempónál a gumik visszahűlése a gumikban levő, versenytempóra beállított nyomás csökkenését okozza (és okozta akkor is), ez pedig a gumi laposodása miatt akár 7-9 mm-nyivel is csökkentheti az autó szabad hasmagasságát, amit Senna autóján azon a versenyen a lehető legalacsonyabbra állítottak a lehető legnagyobb leszorítóerő érdekében. (Nem sokkal ezután vezették be kötelezően egy keményfa deszka felszerelését az autók aljára, hogy ne lehessen túl mélyre ültetni... nem fura egy kicsit így együtt? Hi-tech és bükkfadeszka?)

Van a YouTube-on egy rövid és elég gagyin megcsinált videó (én csináltam egyébként:), ami igyekszik bemutatni, mit csinált a versenyző a fejével a kanyarokban anno: vagyis, hogy ívbelső irányban bedöntötték a fejüket (mint a motorosok az egész motort). Ez jól látszik a videó első felében az esős doningtoni versenyen. Ha pedig megnézzük annak az imolai versenynek a belső kamerás felvételeit Senna korábbi köreiről, láthatjuk, hogy a fejbedöntés ellenére sem kerül az autó bal oldalán levő belső kamera képébe Senna sárga sisakja, csak nagyon ritkán a széle egy-egy pillanatra, de az sem a Tamburellóban történik, hanem egy jóval szűlebb sikánban, ahol a rázókövön dobbantva mennek át. A Tamburellóban SOHA NEM jelent meg Senna sisakja a belső kamera képében, ameddig...
Azonban a safety car kiállása után, amikor rögtön versenytempóra kapcsolt a mezőny, a gumik még nem érték el az üzemi hőfokot és nyomást, a Tamburello utolsó harmadában levő nagy hupli (ami a Senna előtt haladó Schumacher autójának alját is jól megszikráztatta), olyant felütött Senna túl mélyre ültetett és rossz futóművű autójának, hogy még a kamera képe is szétesik a G-shocktól pár pillanatra, Senna sisakja pedig mélyen belógva megjelenik a kamera képében, kétséget kizáróan tehetetlenül bólogatva, ami pedig első körben is azt mutatja, hogy Senna elvesztette az eszméletét!!! Nyilván a gerincén át a fejéig felfutó ütéstől, mégpedig az ívbelső irányban, tehát a centrifugális erő irányával ellentétes oldalon bólogat.
Ez pedig egyedül azért volt lehetséges, mert már nem volt centrifugális erő, ugyanis az ájult versenyző nem fogja egy ilyen kemény kanyarban íven tartani az autót, ezért is egyenesítette ki a kanyart és vágódott fékezés nélkül nyílegyenesen a betonfalba, miközben a feje majd kiesik az autóból, azután snitt...

De, ha ez kiderült volna, az imolai pályának és a San Marino GP-nek annyi... Ez pedig sok-sok millió Dollár és talán még annál is több presztízs elvesztését jelentette volna némelyek számára, tehát sok pénzt megért.
Tessék csak figyelmesen és elfogulatlanul megnézni a videót, és a sárga sisak mozgását figyelni erősen, azután gondolkodni egy kicsit, hátha mégis kiderül, mi volt a baleset valódi oka.

www.youtube.com/results?search_query=the+real+cause+of+senna%27+death&oq=the+real+cause+of+senna%27+death&gs_l=youtube.3...2862.14734.0.15860.30.22.0.8.8.0.63.1189.22.22.0...0.0...1ac.1.11.youtube.rXeWZdERM98

Lapajszerint 2013.05.02. 13:59:00

@Benedek István: Kedves István! Természetesen Önnek van igaza, annak ellenére, hogy ezt a hibát a húsz év során legalább tízszer már kijavítottam, mindig a friss szövegeken. A baj, hogy most is az eredeti, ősi változatot használtam, amelyen máig sem javítottam, sajnos. Egy másik nagy elírást viszont már igen, Senna halálának az évét. Köszönöm az észrevételét, most kijavítom végre az eredeti szöveget is. Lapaj.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2013.05.02. 14:05:26

@CSÖRR-CSI££: Érdekes konteó, csak éppen ellentmond a telemetriának, ami szerint amikor elhagyta az ívet, még fékezett egy jó nagyot. Eszméletlenül az sem ment volna.

CSÖRR-CSI££ 2013.05.02. 15:27:50

@Hammer:

"még fékezett egy jó nagyot"

És te ezt láttad, mert én nem, mint ahogyan a belsőkamerás felvétel is furamódon megszakadt, amikor Senna kezdi elhagyni a pályát, pedig az eredeti felvétel végigment a becsapódásig, de a Williams emberei szerint idővel valahogyan eltűnt az utolsó 1-2 másodperc, ők sem tudják hová és hogyan, de sajnos elveszett.
Én meg valamiért nem nagyon tudok már hinni ezeknek a Williams-eseknek, bármilyen infókat meg adatokat lobogtatnak.
Lehet, hogy túl gyanakvó és előítéletes vagyok velük szemben, de szerintem nem alaptalanul.

stig 2013.05.02. 15:44:24

@Rob007: Nekem meggyőződásem, hogy leadta az MTV az európai futamokat biztosan. A kazetta, feltételezve, hogy esetleg vki nem törölte le tudtomon kívűl meg van, a szüleimnél, a probléma az, hogy szerintem nincs megjelölve, és kb 150 kazetta között nehéz megtalálni. De ha eszembe jut amikor hazamegyek rászánok egy kis időt, hogy megkeressem.

stig 2013.05.02. 15:47:17

@Rekettyeárus: Az első F1-es futam amire emlékszem, hogy láttam felvételről az az osztrák nagydíj volt 21:40-től a magyar kettesen még 1983-ból.
Összel lesz 30 éve. Atyavilág...

De miért nem mondja meg DS, hogy volt e közvetítés arról az ominózus versenyről???

Lapajszerint 2013.05.02. 16:19:58

@stig, és Kedves Mindenki! Akkoriban kis kivétellel minden versenyt adott az MTV, de a közvetítéseinket, amelyeket mi élőben és végig közvetítettünk, általában éjjel és erősen megvágva, felvételről adták adásba.

Így kerültünk sokszor abba a gyanúba, hogy ezt, vagy azt a versenyzőt futtatjuk, mert a néző jó esetben is csak a felét láthatta annak, amit mi közvetítettünk.

Az MTV ugyanis akkor egyáltalán nem értékelte a Forma-1-et.

Hogy Senna halálakor a Magyarországon elérhető televíziókban pontosan mi volt, azt sajnos nem tudom, mert mint a bevezetőmben írtam, akkor én éppen a világ másik felén haldokoltam (ami egy másik, ennél is hosszabb történet).

De biztos, hogy láthatták az MTV-ben valamilyen módon, mert amikor hazajöttem, én is láttam magát a balesetet.

Lapajszerint 2013.05.02. 16:58:06

A magyar szó tökéletesen kifejezei a lényeget: baleset. Azért baleset, mert valamilyen váratlan, ismeretlen dolog váltotta ki. És kifejezetten olyan dolog, amit senki nem láthatott előre - viszont mindenki nagyon okos utólag!

És ettől óvnék mindenkit. Senna balesetét polgári bíróság is vizsgálta, és legvégül, nem ítélt el senkit.

Azon kívül, amit most felsoroltok, megvizsgáltak még ezer okot, és egyikben sem találták meg az igazit, az egyetlent.

Egy nagyon durva hasonlat, de: én tavaly február 7-én, a saját előszobámban, lassú lépés közben, a fürdőszobába igyekezvén, elestem, és eltörtem a combnyakcsontomat. Azóta is azon gondolkodom, hogy miben, vagy miért estem el, előbb estem-e el és abba tört bele a csontom, vagy a csontom tört el és azért estem akkorát, mint egy nagykabát. Ha nem fogadnám el, mint balesetet, akkor akár bele is bolondulhatnék.

Sennánál ez a "tyúk, vagy a tojás" probléma a kormányrúd meghosszabbítása. A rúd tört el és azért ment a falnak, vagy a falnak ment, azért tört el a rúd?... Ezt nem tudja meg soha, senki. A pálya olyan volt, amilyen, Senna sem akart rajta indulni, de végül elindult. Ennyi.

2013.05.02. 18:13:45

@stig: Nem volt magyar közvetítés erre biztosan emlékszem. Imolából biztosan volt '91-ben, '92-ben, '93-ban (ennek a felvétele meg is van), de 1994-ben nem volt. 1990-re nem emlékszem, de akkor még kimaradhattak versenyek, 1991 óta nézek minden futamot (meg utólag 1983-tól láttam az összeset). 1993-ban az MTV a következő futamokat adta: Kylami (élő), Imola (élő), Monaco (élő, félig az egyesen, félig a kettesen), Silverstone (élő), Hockenheim (élő), Hungaroring (élő), Spa (élő), Monza (élő), Estoril (élő), Suzuka (felvételről, teljes futam).

CSÖRR-CSI££ 2013.05.02. 19:23:21

Én épp a tévé előtt ültem a verseny ideje alatt, és nem volt közvetítés, viszont megszakították az éppen aktuális műsort, és Frankl András jelentkezett be telefonon a helyszínről amolyan "bréking nyúz"-módon, és közölte a hírt, hogy Senna súlyos balesetet szenvedett. További részleteket akkor még nem tudott mondani, csak annyit, hogy súlyosnak tűnik a dolog, mert Senna meg sem mozdult a baleset után, amíg a mentősök próbálták kiszedni a roncsból és szállítható állapotba hozni. Azután F.A. élőben közvetített telefonon keresztül, és elmondta, hogy paravánnal vették körül a roncsot és környékét, úgyhogy semmit nem lát abból, ami történik, de ez alighanem rosszat jelent. Nagyon hosszú ideig dolgoztak a dokik a paraván mögött, úgyhogy a tévések folytatták a műsort, ígéretet téve arra, hogy amint valami friss hír érkezik Imolából, akkor ismét kapcsolják Frankl Andrást.
Később kapcsolták is. F.A. elmondta, hogy Sennát végül kórházba vitték, meg hogy talán van remény, próbáljunk optimisták lenni, de a látottak alapján úgy tűnik, hogy nagy a baj. Aztán estefelé közölték a hírt, hogy Senna meghalt.

Elég jól emlékszem, mert nem voltam már kisgyerek akkortájt, hanem a harmincadikat töltöttem, és mint említettem az elején, éppen a tévét néztem, amikor telefonon bejelentkezett F.A., tehát NEM VOLT TÉVÉKÖZVETÍTÉS.

Rob007 2013.05.02. 21:33:06

Esetleg ha valakinek meglenne valamilyen felvétel magyarul erről a hétvégéről és hajlandó lenne kölcsönadni, legyen szíves jelezze.

Mert a 1996 előtti korszak eléggé hiányos a felvételek tekintetében, bár nem tudom pontosan, hogy mit adtak élőben vagy felvételről, tehát fogalmam sincs mennyire teljes a gyűjteményünk.

Gábor Sárdy 2013.05.05. 19:40:20

Szevasztok.Nagyon sokmindent hal-lottam már Ayton Senna halálának körülményeiről.Én úgy tudom,hogy az autójával volt a baj.A rekontstrukciók szerint túl gyorsan ment,és megdobhatta az autóját a pálya.Az autó amivel ment hibás lehetett,mivel leért a fenéklemeze.Mivel ez megdobdta irányíthatatlanná vált az autója és nekicsapódhatott a palánknak,és szörnyethalt!

eszgbr 2013.05.16. 09:02:37

A temetését valamilyen formában mutatta a magyar televízió, akár csak beszámoló formájában a híradóban? Egyetlen emlékem Sennáról, hogy 4 évesen ülök a tv előtt és a hírekben mutatják a temetési menetét, de így közel húsz év távlatából már nem vagyok biztos benne, hogy tényleg láttam vagy csak az évek során elképzeltem.
süti beállítások módosítása