Lapaj szerint

Lapaj szerint

LEHET, HOGY CSODÁT LÁTTAM?

10 komment 2013. április 23. 15:30 - Lapajszerint

Nem mondhatom, hogy különösebben el lennék ragadtatva Tilke mérnök pályáitól, bár azt el kell ismernem, hogy egyik gyönyörűbb, mint a másik, és mindegyik viseli magán az adott országnak, amelyben épült, bizonyos építészeti, kulturális jellegzetességeit. Elég talán csak arra hivatkoznom, hogy a kínai pálya szalagja a kínai „ábécé” egyik jelét, a Sanghaj szó első felét mintázza, amely így jól olvasható bizonyos magasságból, ahol a repülőgépek járnak.

tilke.jpg

Az én gondjaim, vagy inkább fenntartásaim egészen mások, és már évekkel korábban megfogalmazódtak bennem, és, mint kiderült, sokan másokban is a szakemberek közül. Tavalyi könyvemben (Forma-1 sztorik 15. kötet) eredetileg, olvasva a nem egyszer éles kritikákat, magam is szántam egy fejezetet a témának, de aztán kihagytam, eltettem későbbre, a jelek szerint helyesen.

Tilkét általában azért kritizálják, mert pénzbőségében és művészi emelkedettségében általában elragadta a képzelete, és olyan csodapályákat épített, amelyeken a szigorúan vett versenykövetelmények némi hiányt szenvedtek. Az egyiken csak életveszélyesen lehet kijönni a boxutcából, a másikon ugyanez az utca egy emelettel lejjebb van, és jókora csavarral lehet belőle a felszínre jutni és így tovább. Az én konkrét kifogásom pedig az, hogy a pálya szalagja túlságosan széles, a kanyarokban pedig akkora a hely, mint egy libalegelőn (tapasztalatból tudom, hogy ez mekkora), az autók úgy kóvályoghatnak rajta, mint (hogy a hasonlatomnál maradjak) gólyafos a levegőben!

austin.jpg

Más szóval: a mai Forma-1-es autók, minden kiválóságukkal együtt, még nem nőttek fel a Tilke pályák adottságaihoz. Ami persze jó, mert gyakorlatilag alig lehet rajtuk összeütközni (persze azért vannak, akik képesek rá), és sokkal jobb, mint mondjuk a brazil, vagy a monacói pálya, ahol ha ketten vannak egymás mellett, már gond van. A fejődés természetesen mindig egyenlőtlen, érdemes megnézni a régebbi versenyeket milyen „mezei” pályákon futották, azokat kinőtték az autók, aztán jött Tilke és „űrt” teremtett a legmodernebb autók számára is.

Amiért viszont most gépet ragadtam, annak az az oka, hogy a múltkori, kínai versenyen, és most, legutóbb Bahreinben is, alighanem csodát láttam! Azt láttam, mintha az idei mezőnyök végre belakták volna ezeket a rendkívül, sőt „feleslegesen” tágas pályákat, mostanra megtanulták kihasználni a kelleténél is tágasabb tereket a kanyarokban, amelyekbe kettesével, sőt a legtöbbször hármasával is megpróbáltak, ráadásul rendszerint sikerrel befordulni, erősen megemelve gondolom a saját, illetve a nézőik adrenalin szintjét. Remek látvány volt, én legalábbis úgy éreztem, hogy az „autók világa” végre utolérte fejlődésében a „pályák világát”, és távlatokban biztosan Tilkének lesz (vagy már van is) igaza.

raikkonen_start_china.jpg

Ehhez természetesen az is kellett, amiről sokan, és sokszor megfeledkezünk, és amit Niki Lauda már tavaly nem győzött ismételgetni, hogy ma már nincs „rossz autó” a mezőnyben, és nem is nagyon lehet ott, ahol az edzésen az első tíz autó egy tizedmásodpercen belül van! (Mellesleg ez a tény is cáfolja azt a közkeletű véleményt, hogy a jó autó önmagában elég a győzelemhez. Mert tíz jó közül az aznap a legjobb versenyző szokott nyerni. Az ember.)

A képek forrása: http://goo.gl/bU9ZA - Tilke; http://goo.gl/Ven33 - Austin; http://goo.gl/yCCbY - Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr145243053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzJ1982 2013.04.23. 17:56:44

Minden tiszteletem megadása mellett, én továbbra is hidegrázást kapok Tilke műveitől. Engem nem hat meg sem a kulturális, vagy építészeti jellegzetességek beépítése az adott pályába, sem az, hogy most már tud egymás mellett három autó is kanyarodni egy kanyarban. Tilke pályái jellegzetesen darabosak, a "nagy egyenes-hajtűkanyar-nagy egyenes-hajtűkanyar" elv alapján épültek, ez pedig kinyírja az élvezetes autózást, a jó versenyt. Sepangtól, Bahreintől, Kínától hánynom kell. Austin és a török pálya úgy, ahogy menti a renoméját a fazonnak, de valljuk be magunknak, az összes Tilke-pályát odaadnánk egy Imoláért, vagy Zandvoortért...

aBringakirály 2013.04.23. 23:22:18

Semmiképp nem jó, hogy mindent Tilke tervez, így csak egy szemlélet érvényesül, amely bár fantáziadús, de valóban inkább a külsőségekben, de kevésbe a versenyzés élvezetesebbé és kihívóbbá tételében.

Lapajszerint 2013.04.24. 20:36:35

Köszönöm ! Meggyőztetek! Ami nem volt nehéz, mert nekem is igen negatív a véleményem, ha a blogomból esetleg nem egészen ez derült volna ki. Viszont az idei könyvemben megírom azt a tervezett fejezetet - minden félreértés elkerülése végett.

redriot77 2013.04.25. 11:29:07

Én sem kedvelem Tilke úr műveit: ahogy SzJ1982 is írta "darabos" pályák, kilométeres egyenesek utáni hajtűkanyarokra épül szinte az összes.
Az utóbbi egy-két évben kezdtem el elfogadni őket, mert egyre gyakrabban látunk izgalmas futamokat, látványos előzéseket - talán mostanra értek be ezek a pályák?

Kíváncsi lennék egy olyan listára, ahol fel van sorolva hogy a mezőny pilótái közül kinek melyik a kedvenc három versenypályája. Lehetne olyan pályát is jelölni ami nem szerepel az aktuális versenynaptárban!
Azt tudom hogy sokan szeretik Spát de érdekes volna látni hogy mik még a kedvencek.

Én szívesebben látnék néhány Tilke-kreáció helyett klasszikus pályákat: Zandvoort, Mosport, Donnington, Imola - vagy akár Le Castellet. Nyilván megvannak az okai hogy ezekre nem látogat el az F1 de biztos hogy ezeken látványos versenyek lennének.

Psyman 2013.04.26. 11:21:53

Habár a konklúzióval egyetértek, azzal nem tudok, hogy még mindig az ember lenne a legfontosabb tényező a Forma 1-ben. Mert ma már nincs olyan, hogy valaki beül, és hirtelen 130%-ot tud kihozni az autóból, míg mások 80-at, és hülyére veri a mezőnyt egy futamon. Mert a kocsikat eleve annyira kihegyezik, hogy 100%-on mennek. Persze, fontos a pilóta, de nem tudja sajnos annyira kifordítani sarkaiból a világot, mint pl. Senna tette a monacói esőben, vagy ahogy Hill tette a Hungaroringen '97-ben.

Az a pilóta akihez jobban hozzá van szabva az autó, aki általánosan jobban ráérez, konstans gyorsabb lesz a csapattársánál, de nem annyival, hogy az bajnokságokat döntsön el. Hiába passzolt Hamiltonhoz a McLaren, hiába hozott ki mindig többet a Ferrarijából Alonso, mint ami benne volt, a Red Bullal egyszerűen nem lehetett mit kezdeni a tavalyi szezon második felében. Vagyis ha a kocsid nem a legjobb, akkor semmilyen körülmények között nincs esélyed a jobb kocsik ellen. Ez régen nem így volt, és ezért is kuszálódhatott annyira össze a mezőny egy-egy futamra, érdekesebbé téve a bajnokságot.

Lapajszerint1 2013.04.27. 19:53:41

Sajnos, most egy könyvön dolgozom, amelyet elsején le kell adnom, ezért csak röviden jelzem, hogy Kedves Psyman, később majd hosszabban is vitatkozom veled. Annál is inkább, mert Magadnak is ellentmondasz sok mindenben.
1.Amit Sennáról és a többiekről mondasz az badarság, ők is csak emberek voltak, viszont tudtak versenyautót vezetni. Amit te állítasz róluk, ahhoz Szupermeneknek kellett volna lenniük, de nem voltak azok, csak emberek voltak.
2. A Red Bullokkal mindig is lehetett kezdeni valamit, hogy mit, csak vess egy pillantást a tavalyi világbajnokság végeredményére. Vettel első, de hanyadik a másik bika, Webber? Hatodik. Őt tehát tönkreverték, már megbocsáss: Alonso,Raikkönen, Hamilton, és Button is! Mi lett volna a Red Bullal, ha a másikban nem Vettel ül?...És akkor mennyit számít az ember?... Sajnos, most tényleg nincs időm, de addig is őszinte barátsággal:Lapaj.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2013.05.01. 13:20:15

Azért van három kiemelkedő munkája. Az egyik a török pálya (a híres nyolcas kanyarjával, de persze ez egy ideje nincs naptáron). Aztán az is elég világosan látszik, hogy az indiai meg az austini pálya a fentebb is említett kritikák meghallgatását követően készült. Sokkal "természetesebb" vonalvezetésűek mint a többi.

Persze erre is Kimi mondta meg a frankót Abu-Dhabiban - az F1 jelenlegi luxuspalotájában - miszerint "az első pár kanyar jó, a pálya többi része szar".

Franciaországban vannak/voltak a legszebb/legjobb pályák, ezek mind közutakból lettek kialakítva anno: Circuit de La Sarthe, Clermont-Ferrand, Reims-Gueux, stb. A repcemezők közepén, vagy éppen a hegyoldalban, ahogyan az ember a Forma 1-et elképzeli a 60-as évekből.

A világ jelenlegi legszebb pályája e tekintetben a Mount Panorama Ausztráliában. Nem véletlen a név, valamint, hogy ez is közút a hétköznapokban.

FZ6R 2013.05.08. 23:24:11

Nekem az új austini pálya tetszik. Láthatóan sok jó ötlet valósult meg tervezéskor és benne van minden ami izgalmas versenyzéshez szükségeltetik. És az autókat is rendesen megmozgatja, mert van benne gyors és technikás rész is.

Ami engem jobban zavar az inkább a gumik körüli bonyodalom. Tavaly Schumi is megmondta, hogy hiába gyors az autó ha 2 kör alatt megeszi a gumikat és egyszerűen nem lehet velük folyamatosan 100% körül menni. Ezért tényleg kár, mert így a taktikázáson van a hangsúly és nem az igazi gyorsanmenésen. Persze Kimi szerint ez is csak része a játéknak és igaza is van - de ez a motorletekergetős és taktikázós / boxutca-előzgetéses "harc" nem az igazi. Szerintem jobb lenne ha a versenyzők kitolhatnák az autók szemét és néha átszakadna a padlólemez a hangospedál kétlábas taposásától :)

eszgbr 2013.05.12. 20:40:16

Tilkével az a bajom, hogy panelekből építkezik. A hosszú egyenes, éles kanyar, rövid egyenes, több csúcspontú kanyar elemekből válogat, minden pályája túlságosan kimért. Persze nyilván kötik a modern biztonsági előírások is, de akkor is hiányzik belőlük az a vadregényesség, amely a régi közutakból kialakított pályákat jellemezte. Hiányzanak a festői tájak is mint amilyen Spa vagy Hockenheim vagy épp Mogyoród a dombokkal meg a víztoronnyal. Továbbá az sem tetszik, hogy leaszfaltozzák a bukótereket, aki hibázik az igenis fizesse meg az árát.
süti beállítások módosítása