Lapaj szerint

Lapaj szerint

Még egy mondat az első magyar futamról

Szólj hozzá! 2013. április 21. 02:03 - Lapajszerint

Nem tervezem, hogy túl sűrűn ajánlom majd itt a korábbi könyveimet, mert akit érdekel, úgyis megveszi őket. Most mégis ezen ritka alkalmak egyike következik, mivel a múltkori, az első Magyar Nagydíjat tárgyaló bejegyzésem csak így, ezzel a kiegészítéssel lehet teljes. Nem is olyan régen egy kedves barátom felkérésére megírtam ugyanis annak a történetét, hogy hogyan lett Magyarországon a Forma-1-nek versenypályája és futama. A teljes írás ennél persze hosszabb, e-könyvként elérhető, de alább egy rövid részlet olvasható belőle:

"Csaknem harminc éve volt, és már alig lehet elképzelni a világban uralkodó akkori állapotokat, az akkori hangulatot! Azt a tényt, hogy igenis létezett, az emberek gondolataiban, agyában létezett a Vasfüggöny, s olyannyira, hogy mi talán / vagy legalábbis közülünk azok, akik megfordultak már külföldön/, sokkal többet tudtunk róluk, a túloldaliakról, mint ők, mirólunk.

Nem vicc ugyanis, hanem valóság, amit Heinz Prüller (osztrák szakíró) meg is írt a verseny kapcsán a könyvében, hogy Nádasdi Jánostól, a MAMSZ főtitkárától, aki Hockenheimben a magyar futam előtt egy héttel kimerítő és minden apróságra kiterjedő tájékoztatót tartott, olyanokat kérdeztek, hogy:“Önöknél lehet-e húst kapni ?”, meg, hogy “Vannak pékségek, vagy vigyünk kenyeret is magunkkal ?” – és mindezt halál komolyan, nem viccnek szánták.

image_16.jpg

Az egész földinduláshoz még az is hozzájött, hogy ebben az évben, tavasszal volt a csernobili atomerőmű súlyos balesete, és az egész világ szentül hitte, hogy Magyarország is a sugárveszélyes területekhez tartozik, mérgezettek a gyümölcseink, a füveink, a salátáink. Amerikából nézve ugyanis a távolságok már nem valami nagyok, és a magyar szállodák bizony az év első felében üresen kongtak. Tucat számra mondtak le utakat amerikai és más nyugati csoportok, és voltak pillanatok, amikor attól is lehetett tartani, hogy a hisztéria kihat még a Forma-1-re is.

Ám szerencsére Bernie Ecclestone nem az az üzletember, aki meghátrál ilyen mondvacsinált akadályok előtt, és szó nélkül idehozta a Cirkuszát. És ez volt az pillanat, amellyel megmentette Magyarország egész éves idegenforgalmát. Ezt persze nem szoktuk megköszönni neki, sőt most is lesznek majd, akik ezeknek a soroknak az olvastán tiltakoznak majd és kijelentik, hogy a Forma-1 nélkül is ment volna minden rendben, de ezzel szemben az az igazság, hogy akkor minden szállodás és idegenforgalmi szakember valamilyen csodáért imádkozott, ami feledtetni tudná Csernobilt.

És a Forma-1 volt ez a csoda.

De egyáltalán milyen volt ez a Forma-1 akkor ?…Kik voltak a versenyzők és kiket érdekelt egyáltalán?… Hiszen sokan azt írták, hogy a kutyát sem érdekelte már az egész, Bernie azért hozta el a Cirkuszt Magyarországra, mert haldoklott a világbajnokság. Harminc év távlatából olvasni ezt a baromságot, igazán szívderítő.

De lássuk hát.

Alain Prost volt az első, az 1985-ik év világbajnoka a McLaren-ban, Niki Lauda volt a csapattársa, aki egy évvel korábban nyerte mellette a harmadik világbajnoki címét, most viszont azzal lepte meg a világot, hogy véglegesen visszavonult.

image_13.jpg

Itt állt tehát a Forma-1 világa 1986-ban, Niki Lauda, a “SZUPERAGY” nélkül. Így hát kétségtelen, hogy új szakasz kezdődött a versenysorozat történetében, lévén Lauda korszakos nagyság. De, hogy csökkent volna a játék népszerűsége ?…

A McLaren a 82-es világbajnok Keke Rosberget szerződtette Niki helyére, s így már megint két világbajnoka volt, jóllehet Keke nem igazán hihette, hogy ismét nyerhet majd Prost mellett. De Keke nem az az ember, aki ilyen leányregény részleteken töri a fejét. Megy mint a meszes és kész. Versenyzése látványos, zabálják a nézők és mi kell még ?… A rossznyelvek szerint időnként egy korty vodka, bár az elképzelhetetlen, hogy ilyen igénybevétel mellett, mint a Forma-1-es versenyzőké, valaki rendszeresen alkoholizáljon. 

image_15.jpg

Viszont kétségtelen, hogy Keke, a maga elsöprő humorával azt válaszolta az őt faggató újságírónak, az ő világbajnoki címét meghozó, döntő amerikai futam előtt, Las Vegasban a Cesars Palace előtt / a kérdés: mit csinál, ha nyer és mit ha nem ?/ : " Ez teljesen mindegy. Mert akármi lesz is, ha vége lesz, először is megiszom egy üveg vodkát."

Amitől aztán a riporter kifeküdt.

A Ferrrarikban ekkor az igen jó és intelligens Alboreto ült, és Stefan Johansson, aki nem volt ugyan nyerő ember, de megbizható, kemény harcos. Aki a vért megfagyasztotta az ereimben Pesten, a Lánchid pesti oldalán, amikor, nyilván a Hungaroringre igyekezvén teljes gázzal jött a bérelt BMW-jével, le a hídról, de úgy, hogy egy lepedőnyi várostérképbe temetkezett, ami elzárta előle csaknem a teljes kilátást. A térképet a kormányhoz fogva navigált ugyanis és egészen jól érezte magát a sebességből ítélve.

image_19.jpg

A Lotus ekkor még bírta a John Player Special pénzét és bizalmát, és a Renault motorját. A világhíres istálló két fiatalembert ültetett az autóiba, bizonyos Johnny Dumfries herceget, és bizonyos Ayrton Senna da Silvát, egy fiatal brazil fiút, akit két évvel ezelőtt fedezett föl a Toleman a Forma-1- számára, és most immár a második évét futotta a Lotusban, lévén, hogy nyert is már versenyeket és nyilván nyer is még. Már csak azért is így gondolkodtak, mert a kicsit hallgatag természetű, magának való fiú a szakemberek véleménye szerint tehetség és vezetési stílus tekintetében a skót Jimmy Clark egyenes utóda. Aki természetesen Lotusban versenyzett, sőt, sajnos, abban is vesztette életét..."

 

A képek forrása:
Alain Prost: http://bit.ly/17aQigS
Keke Rosberg: http://bit.ly/YCoJYj
Stefan Johansson: http://bit.ly/15viwop

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr955236961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása