Lapaj szerint

Lapaj szerint

Rövidebb futam lenne a megoldás?

8 komment 2014. április 17. 12:12 - Lapajszerint

Vettel 2.jpg

Jean Todt FIA elnök levelét megírta, de nem szerelmes könnyével sírta tele, hanem kemény szavakkal utasította rendre renitenskedő versenyzőjét, a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelt, mondván: „Túlságosan kemény szavakkal bírálta nagy nyilvánosság előtt az új motorokat, sőt az egész megújult világbajnokságot, és ezzel sokat ártott a Forma-1-nek, lejáratta azt.

Nem tudom, ugyan, hogy mit lehet még lejáratni ezen az idei világbajnokságon azon túl, amennyire lejáratta az saját magát, de minden estre ide írom azt is, amiért Vettel a letolást kapta. Világbajnokunk ugyanis, amikor az egyik riporter megkérdezte tőle, hogy véleménye szerint milyen az új autója, nemes egyszerűséggel csak annyit mondott: „Szar!””

Nem mondom, hogy erre ez a legszalonképesebb kifejezés, én is némi lelki tusakodás után írtam le, de miért kellene kerülgetni az igazságot, ha az ilyen egyszerűen, pontosan, és főleg tömören kifejezhető?...

Miért van szükség arra, hogy, mint én is, immár a harmadik terjedelmes dolgozatot rovom szorgalmasan betűk tízezreit mozgósítva, hogy kifejezzem azt, amit Vettel ily költői tömörséggel összefoglalt.

todt-responds-to-ecclestone-s-engine-sound-criticism-33230_1.jpg

Más kérdés, hogy véleményem szerint, ha valaki lejáratta a Forma-1-et, akkor az maga Jean Todt, de mindenképpen sokkal inkább az, mint a négyszeres világbajnok. Aki természetesen nincs egyedül: a boxutca a versenyzők sirámaitól hangos, még az első győztes, és autója révén idei világbajnok esélyes Rosberg is arról beszél, hogy az idei autók annyival rosszabbak és lassabbak a tavalyiaknál, hogy az ember úgy érzi, hogy egy alsóbb osztályú versenyen vesz részt, valamilyen NBII-ben.

„Az edzéseken, amikor teljes erőbedobással mehetünk, még elvagyunk valahogy, de verseny közben, különösen az egyenesekben az ember sokszor úgy érzi minden lendülete elfogyott, jártányi ereje sem maradt már az autójának, mindjárt leáll!”

Persze Todt sem ma kezdte, és nagyon is jól tudja, hogy baj van, de ha valakinek, akkor neki védenie kell a mundér becsületét. Ezért a bahreini verseny után „Válság-Csúcstalálkozót” hívott össze a sivatagban, amelyen a csapatvezetőkkel és más hivatalos személyekkel mérlegelték a lehetséges tennivalókat. A megbeszélés szerencsére viszonylag moderált hangvételben folyt, annak köszönhetően, hogy ez a verseny, pontosabban ennek a versenynek az UTOLSÓ TÍZ KÖRE! szenzációsan jó volt!

 „SZENZÁCIÓS VERSENY”

Kétségtelen tény, hogy a bahreini futam után felüdülve álltam fel a televízió elől, és a verseny utolsó perceit rég nem látott izgalomban éltem át: remegett a gyomrom, elakadt a lélegzetem, mint a legszebb régi időkben.

Emlékezetesen jó verseny volt!  Mondtam magamban, és csak sokkal később, amikor számolgatni is kezdtem, kikerülve a közvetlen élmény hatása alól, akkor jöttem rá, hogy akik így éreztünk, valamennyien bizonyos „érzéki csalódás” áldozatai lettünk. Mert nézzük például a verseny rajtját. Semmi különös. Elindultak, a már-már megszokott lassúsággal, és az első tíz körben, az első tíz induló között gyakorlatilag nem történt semmi különös. Mentek. Én pedig, utóbbi szokásomhoz híven, szépen elszundítottam, és csak a verseny utolsó harmadára ébredtem fel. (Később felvételről persze megnéztem, ami kimaradt, de semmit nem veszítettem véleményem szerint, amikor elpihentem. Különben is nem én lettem aluszékonyabb, hanem a versenyek unalmasabbak.)

És akkor megtörtént a csoda. Bejött a Versenybírói Autó, a mezőny felsorakozott mögötte, Hamilton ezzel elveszítette a nehezen szerzett előnyét Rosberggel szemben, a közönség felhördült, megérezte a vérszagot, és tombolt végig, hátha sikerül Nico-nak győznie! (Egyébként pontosan az történt, amit Ecclestone mindig is szeretett volna elérni: „A közönség mindig „vért” szeretne látni meg karambolokat, de nekünk úgy kell csinálnunk „mintha” azt látna, de közben nem csorbul a biztonság.” – mondogatta annak idején, amikor betelepült hozzánk.

Nem sikerült.

Hamilton igen keményem megvédte az első helyét, annak ellenére, hogy Rosberg futott a jobb és frissebb gumikon, satöbbi.

De nem csak közöttük nem történt semmi, hanem a mezőnyben sem!

Ebben az utolsó tíz körben, az első tíz helyezett között összesen két, azaz kettő előzés történt, és azt a kettőt is Button hajtotta végre, a többiek végig maradtak a helyükön! A mezőny többi részében is ugyanez volt a helyzet, csak nem számolgattam tovább.

Azt a dumát tehát, hogy ezekkel az új motorokkal majd ennyi, meg annyi előzés lesz, el kell felejteni. Luca di Montezemolo azon a bizonyos Vésztanácskozáson Todt fejéhez is vágta: ”Semmi sem történt az elmúlt évhez képest! A Mercedes helyet cserélt a Red Bullal, a mezőny képe pedig maradt a régi. Akik hátul voltak, ott is maradtak.”

Luca hozzá tette még, hogy: Ez volt életem legsötétebb verseny hétvégéje, aztán szó nélkül elfogadta a csapat vezetőjének, Stefano Domenicalinak a lemondását. Hulljanak a férgesek!, Tavaly Brawn, idén máris Domenicali…

Stefano-Domenicali-Ferrari-F1.jpg

A ROSBERG-HAMILTON AFFÉR

A Forma-1 világbajnokság ismer olyan eseteket, mint jelenleg a Mercedes helyzete: amikor két nagyjából egyforma képességű világszínvonalú versenyzője van, akik egymással (is) versengenek a világbajnoki címért. a nagy klasszikus duó a Prost-Senna páros volt, amelynek vetélkedése olykor szinte verekedésbe (de ütközésbe is)torkollt, közelebb hozzánk pedig ott volt a Hamilton-Alonso kettős, az ismert balhékkal, például a Hungaroringen.

A mai kettős, annak ellenére, hogy a két fiú gyerekkora óta ismeri egymást, és mondhatni barátok, is, az idei mezőny időzített bombája!

Mégpedig azért, mert (szerintem) Hamilton a nagyobb, és erősebb egyéniség, és nagy valószínűséggel ő nyerné majd a kettejük versenyét, ami kis jóindulattal már a világbajnoki cím lenne. Jelenleg 2:1-re vezet a párbajban.

A baj azonban az, mint ami a Red Bullban Webber számára is döntő volt abban, hogy nem nyerhetett, hogy ausztrál létére egy német csillaggal hozta össze a sors. Amikor Vettel a második világbajnokságát nyerte, akkor Webber előbb megnyerhette volna a világbajnokságot, amennyiben a csapat visszafogja Vettelt és csapattársa segítésére utasítja. Ehelyett Mateschitz, a csapat osztrák tulajdonosa kijelentette: Engem csak az érdekel, hogy német világbajnok legyen! és azzal Webbert vették Vettel mögé, aki dicséretesen megnyerte a még hátra lévő három versenyt és vele a világbajnokságot!

140406174608-rosberg-hamilton-mercedes-bahrain-horizontal-gallery.jpg

Hamilton és Rosberg most ugyanebben a cipőben jár, anélkül hogy ennek tudatában lenne. Arról ugyanis, hogy adott esetben a csapat melyiküket támogatja majd, a csapatvezetés dönt, és, hogy miként, afelől nekem pillanatnyilag kétségeim sincsenek. Persze gond csak akkor van/lesz, ha mind a ketten jók lesznek. Ha valamelyikük sokat ront, megoldja a helyzetet.

Egyelőre úgy látom Hamilton az ütőképesebb, a rámenősebb, és ebből még sok baja származhat. Mivel a kettes számú vezető státuszát nem éppen az ő számára találták ki. Az pedig, minden farizeus duma ellenére létezik!

RÖVIDEBB VERSENYTÁV?
A bevezetőben már említett Válságtanácskozás Ecclestone, Todt, és a további nagyságok között eredményt ugyan még nem hozott, de ötleteket azért felvetett a motorhangok és egyebek terén. Felvetődött például, hogy vegyék rövidebbre a versenytávot az eddigi 300 kilométer ugyanis a jelek szerint sok ezeknek az új rakétáknak, változtassanak a benzin-átfolyás szabályozásán, és így tovább, szinte vég nélkül. Hogy mi lesz, majd meglátjuk.

Miközben a versenytáv csökkentését a magam részéről butaságnak tartom, lenne egy ötletem a versenyformával kapcsolatban nekem is. Mégpedig éppen a bahreini verseny óriási sikere alapján!

Mert mi is történt? A bírói autó több részre osztotta versenyt, ezért alakult olyan szenzációsan a verseny.

Ezt a szisztémát viszont régen és nagyon jól ismerik az amerikaiak, és alkalmazzák is az ovál pályákon - ahol van egy verseny évente, (bár közvetítettem vagy tízszer, de meg nem mondom melyik az), amely eleve három részből áll: két hosszabb „elődöntőből”, végül egy harmadik „döntő” szakaszból, egy mondjuk 40 százaléknyi sprint szakaszból. Természetesen mind a három szakasz egyben számít, de három rajt van és három befutó. Óriási!

Ehhez képest Jean Todt arra figyelmeztet, hogy nem szabad hirtelen döntéseket hozni. Majd leszögezi azt is, hogy véget kell vetni annak, hogy a Forma-1, benne a csapatok és a versenyzők nyilvánosan lejárassák saját produktumukat, vagyis magát a „terméket”. Ez szerinte olyan, mintha a hollywoodi sztárok arra biztatnák az embereket, hogy még véletlenül se menjenek el a moziba, megnézni a filmjeiket.

Képek:
http://www.autoevolution.com/news-image/todt-responds-to-ecclestone-s-engine-sound-criticism-33230-1.html
http://www.bureauofspeed.com/ferrari-f1-team-boss-stefano-domenicali-quit-team-report/stefano-domenicali-ferrari-f1/
http://edition.cnn.com/2014/04/06/sport/motorsport/hamilton-rosberg-mercedes-f1-bahrain-motorsport/
http://lewisf1.blogspot.hu/2012/11/vettel-reacts-like-child.html

A bejegyzés trackback címe:

https://lapajszerint.blog.hu/api/trackback/id/tr306044970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nikó 78 2014.04.17. 22:41:03

Gyermekkorom óta nézem a forma1-et, nagyjából z első élményem, ahogy drukkoltam mansellnek, hogy végre VB-t nyerjen, ha jól emlékszem a williamsel.Aztán persze hidegzuhany volt Senna elvesztése, élőben a temetése elképesztő csindadarattával történt.Aztán némi schumi, majd a semmiből mika, bár coulthard-nak mindíg szurkoltam, hogy talán, egyszer.És jött a csapatutasítós schumi éra, ami tönkretette az egészet.Néha van egy-egy érdekesség pl, a brawn, de nagy jából és egészében dög unalom, vettellel, és az ő szuperautójával, meg pláne.Én is nagyon sokszor jót bóintottam a rajt után, és a befutó közben, hozzátenném, sokan vagyunk így ezzel.A monoton hangok ,és a nem fog történni úgyse semmi, ezt hozza ki az emberből.De ami engem alapvetően zavar, az az hogy eme elitkategóriát a rengeteg segédeszköözzel ledegradálják a buta szőke szintjére, aki csak arra alkalmas, hogy talán a kormányt eltudja tekergetni a megfelelő írányba az x5-ben amit apuci vásárolt, az ovi, meg a kozmetikus közé. Vicekategória az egész, hol van már mansell, senna,piquet, prost heroikus küzdelme, egymással a géppel és az aszfalttal.A ralli is megbukott, pontosan ezért, hol van már vatanen, röhrl, vagy kevésbé látványosan, sainz, mcrae, grönholm.Folyamatos a leépülés. Az embert kellene a középpontba helyezni, nem a gépet, ez lenne a titka. Tessék végre rájönni. Amíg lehet benzint készíteni a földön, addig hagyjuk már a kombi, hibrid félmegoldásokat, nekünk cirkusz kell, CPU nélkül. Test-test ellen, győzzön az aki le tudja győzni a másikat és a fizikát.

SzJ1982 2014.04.19. 10:49:40

Túl sok az aerodinamika. Túl sok az elektronika. Túl nagy a szabályozottság. Túlkomplikálják az egészet. 1.6-os turbo? Oké, legyen, de a pokolba az elektronikus kütyükkel, tekerjük fel ezer lóerőre, aztán hagy szóljon! AKKOR lenne hangja. Redukáljuk a leszorítóerő mértékét a 90-es évek elejének szintjére, hiszen a közúti autózásban az egyetlen, amit nem használunk, az a túlfejlett aerodinamika. Semmi szükség rá. Alig tapadó, ezer lóerős szörnyetegek, amik 360-at mennek az egyenesben. Üljék meg a kissrácok. Időmérő? 12 kör, mint régen, amikor, és ahogy akarod. Boxkiállás? Lehet, de nem kötelező. Van négyféle gumiszett, tengelytől, sőt keréktől függetlenül olyat teszel fel és oda, amilyet és ahova akarod. Elszúrtad? Csere. Túlkomplikálják, mondom.

redriot77 2014.04.19. 11:41:23

Sok baj van az új F1-el, de a legtöbb kárt szerintem az új üzemanyag-szabályzással okozzák. Röhej ahogy állandóan a pilóták fülére szólnak mérnökök hogy vegyenek vissza mert különben elfogy a benzin!
Olyanok az új F1 autók amilyenek (csúnyák és túl csendesek) de a legrosszabb hogy jól látható hogy a verseny nagy részében félgázon körözgetnek. Spórolnak a benzinnel, óvatoskodnak, próbálnak a boxban előzni és nem a pályán. Nem érdekelne a ronda orrkúp, a gyenge hang ha azt látnám ha agresszívabb küzdelmet, igazi versenyt láthatnék. Nem pedig azt hogy a pilóta már féktáv előtt 50 méterrel elveszi a gázt, mert spórolni kell a benzinnel. Lehet hogy egy 24 órás endurance futamon ez OK, de az F1 ne erről szóljon!

Lapajszerint1 2014.04.26. 14:52:24

@SzJ1982: De még mennyire túlbonyolították ezt az egészet! Már ott tartunk, hogy a versenyzők, (mint olvasom), a boxban tanulmányozzák a telemetriát, hogy melyik kanyarban melyik íven kell menniük, hogy a leggyorsabbak legyenek, illetve, hogy ezekkel a zsenge hibridekkel a legjobban tudjanak gyorsulni. Ez van tehát ma. Senna, a maga idejében, amikor egy-egy kör után lejött a pályáról, akkor fejből elsorolta, hogy melyik kanyarban mennyit vesztett, mennyi maradt még benne. Merthogy tökéles kört menni nem lehet. Hol itt veszít az ember, hol ott, de a vége attól még jó lehet. Ez az alapvető különbség közte és a maiak között. Meg az, hogy a mai versenyzők, akaratuk ellenére már közelebb állnak egy kívülről irányított robothoz, mint a klasszikus versenyzői modellhez. Még néhány év, és DRÓN-ok lesznek helyettük. Vadászrepülőben ez már bevált.
Én évek óta tépem a számat, hogy: azonnal eltiltani a rádiózást, a sok felesleges kütyüt, a versenyző legyen köteles csak a saját feje után versenyezni, ha hülye és nem veszi észre, hogy kopott a gumija, akkor essen ki, ha elfogy a benzinje, akkor detto, és így tovább. És akkor még csak a felsorolás elején tartok...egyébként mindez "pusztába kiáltott szó", mert a világot egyetlen vastörvény irányítja: "Az erősebb (itt gazdagabb) kutya...azért sem írom ki..." - ha hiszik, ha nem.

kalman_leet 2014.05.08. 12:38:58

Valóban nem túl szívderítő ami megy, kezdve ott hogy GP2 ből gyakran már bajnoki címmel, meg pénzzel se lehet bekerülni, bezzeg a jó Karthikeyan kétszer is visszaülhetett, Van der Garde meg felfelé, a Sauberhez megy a pletykák szerint, de mintha Chiltonról is ilyesmit olvashattam volna. Ő legalább talán nem volt közveszélyes :P
Mindegy, a WSR az valóban izgalmasabb, és kevésbé befizetett pilóták sorozata, azon gondolkodtam a múltkor, hogy kicsit felhúznák az autót és az F1 nyakára léphetnének gyorsan. Habár sajnos csak egy márka van, meg ez meg az, szóval egy két dolog hiányzik ahhoz hogy könnyen top világbajnokságot lehessen belőle csinálni. Mindenesetre nevelősorozatnak nagyon klassz, remélem Kiss Pál Tamás is kipróbálhatja majd magát huzamosabb ideig benne.
Nekem az jutott eszembe az F1 reformjáról, hogy rendben van, hogy a világválságban spórolni akartak, és azt se bánom hogy ezután is akarnak, szerintem rendben van ez így, mert a fél világ nyomorban él, régebben lehetett fényűzni, meg a briteknek gyarmatot tartani, de azért az F1 is jó lenne ha kicsit hűebb lenne a hagyományaihoz, és valóban mérnöki innovációt is jelentene, nem azt hogy egy egy jobbra sikerült trükköt fél-egy-másfél szezon múlva betiltunk, még akkor is ha nem is egetverő árú a legyártása. Miközben a DRS ezzel a hatásfokkal szerintem nem valami tetszetős ötlet. Mivel a szabályok miatt kötelezően hosszú élettartamúak az alkatrészek, az esélyesebb autók így nagyon könnyen fel tudnak jönni hátulról, pitty-putty előzéseket csinálva. Maximum fele ekkora rést engednék nyitni a szárnyon, vagy harmadennyit és kötetlenül ott nyitogatnák, ahol akarnák. Sokkal kisebb réssel már elszállni se lehetne sokkal könnyebben, hogy ez annyira veszélyes legyen. akkor legalább nem az lenne hogy butanagy tempóelőnyből van az összes előzés. Gondoljátok, hogy az öreg Schumacher ne tudott volna futamokon át pozíciót tartani visszatérése után? Nem lett volna izgalmas, még ha tűró is a Mercije? Például ezt vették el tőlünk, úgy ugrották át nemegyszer hárman, hogy a könnyem folyt majdnem. A gumiknak talán kicsit univerzálisabbnak és tartósabbnak kellene lenniük. Azt sem hiszem, hogy a régi idők egyversenyes autóival Vettel ilyen gyorsan négyszeres vb lett volna. A szememben a 4 címe Senna, Prost, Mansell kaliberekkel összehasonlítva maximum 2t ér. Nem örülök neki, nagyon nem hogy ilyen hamar Senna elé került papíron. Verjék csak péppé idén, nem számít milyen körülmények között. Természetesen van amit elismerek benne, de messze nem vagyok biztos benne hogy mások ne nyertek volna legalább 3at az ő elmúlt 4évében ugyanazzal az autóval. Webbert emellett nagyon sajnálom, az egyik kedvencem volt, és csak ebben a csapatban volt valóban esélye autója, neki sokkal több malőr, technikai hiba és engeddel jutott, nálam egyszeres világbajnok :)
A végén röviden én valami ilyesmit tennék a technikai résszel : a DRS-t átgondolnám és felére-harmadára csökkenteném a szárnyon nyitható rést, úgy is adna 5-10km/h tempóelőnyt. Az energiavisszanyerő rendszerek szerintem rendben vannak, habár bonyolult dolgok(és a meghibásodásuk lesz idén az egyik legnagyobb szabotőr szerintem, -100-150 lóerő, attól függ hogy osztják be), de 40 évre elég kőolajunk van (hacsak nem dugdosnak titkos olajmezőket), és még van mit fejleszteni az elektromos hajtáson, nagyok és nehezek az akkumulátorok sajnos, pláne versenyszinten. Mivel gyengébbek lettek az autók elvesznek a 8-10 sávos Tilke autópályákon, több ilyet nem építenék! Maradhatnak, de a legszélesebbekből 1.5-2 méternyi szélességet fel lehetne szedni, és akkor majd izgalmas kanyarok lennének :) és illeszkedne az autók kisebb erejéhez. Ilyen meggondolásból a Hungaroringhez meg hozzá lehetne toldani átlagosan 1 métert, és akkor itt is izgalmasabb kanyarok lennének :) Monacót és a városi jellegű pályákat azért hagynám, kell egy-egy ilyen is. Valamint a túlzott üzemanyagkorlátozás nekem se tetszik.

kalman_leet 2014.05.08. 12:48:37

Plusz, van még egy komolytalan dolog, ami nem tetszik: elvileg több éve már bevezettek egy költségvetési sapkát (nem?, vagy csak rengeteget beszéltek róla?) és kb nyilvánvaló volt hogy 1-2 csapat biztos nem tartja be, mégse büntettek meg senkit. Szóval ennek fényében ha lesz új, akkor azt okosan kellene kitervelni, és be is tartatni, habár meglehetősen ellenőrizhetetlen ennyi szponzor és dörzsölt vezető mellett. Az erősen korlátozott tesztlehetőseégek se tetszenek, szóval én szeretem-szeretem, de messze nem olyan izgalmas mint régebben (én kb gyerekkorom óta nézem, ami kb Schumacher első Benettonos szezonja, vagy 1 el azelőtti lehetett).

kalman_leet 2014.05.08. 12:49:58

Dávid Sándor úrnak pedig ezúton sikeres további munkálkodást és jó egészséget kívánok :)

gigabursch 2014.06.03. 06:49:33

Vettellhez és a "szar" kérdéshez.

Amikor zajlott az angliai csata, Gőring körbejárta a legsikeresebb vadászpilótákat, így az ifjú titánt, Werner Mölderset és az öreg Ernst Udetet is emgkérdezte, miben kérnek fejlesztést.
Mölders a maga szerénységével kifejtett, hogy így, meg úgy lenne jobb az Me-109. Udet nem szarakodott. Rögtön kért egy század Spitfire-t.
süti beállítások módosítása